Jean
Liedloff 1975-ben jelentette meg The
continuum concept: In search of happiness lost című
könyvét, amelyet 2007-ben magyarul is kiadtak (Az
elveszett boldogság nyomában. A kontinuum-elv. Kétezeregy Kiadó).
Liedloff ebben a könyvében fejti ki
elméletét, a kontinuum-elvet.
Eszerint az evolúció során az ember olyanná
alakult, hogy
megfeleljen környezete és tapasztalatai
elvárásainak. A helyes
emberi élet pedig az, amely megfelel fajunk
kontinuumának,
azaz illeszkedik evolúciónk során kialakult
hajlamainkhoz és
elvárásainkhoz. Nemcsak testi
felépítésünk evolúciós folyamat
eredménye, hanem a viselkedésünk is; így a
gyermekeinkkel való bánásmód,
gondoskodás
mikéntje is az. Ez utóbbi bevált módszereit
rúgta fel a
civilizált ember, egész életünkre
kiható következménnyel.
Liedloff könyvében
a babákkal való bánásmódra helyezi a
hangsúlyt, de kifejti, hogy a kontinuum egész
életünk során dolgozik, és
sérüléseinek hatásai társadalmi
szinten is jelentkeznek.
Az alábbiakban,
habár főként Liedloff gondolatait ismertetjük
és azokból indulunk ki, megtalálhatók
saját észrevételek is, különösen az oktatást és a gazdasági, társadalmi
kérdéseket érintő részekben.
1.
„Nem
tudom, vajon megmentheti-e egy könyv a világot, de ha mégis
létezik ilyen, akkor minden bizonnyal ez az”
- mondta John Holt, amerikai pedagógus Jean Liedloff először
1975-ben megjelent könyvéről.
A könyv természetesen nem fogja megmenteni a világot.
Hiába élt Jézus, és mutatta meg, hogy lehet egymással
szeretetben élni: képtelenek vagyunk erre. Gandhi az igazság és
erkölcs politikáját folytatta, eredményesen – és a világ
közállapotai maradtak, mint addig voltak. Vagy gondolhatunk a nagy pedagógusra, Polgár Lászlóra, aki gyermeke
nevelésével elérte az elérhetetlennek hitt célt: sakkozózsenit
nevelt, majd a kísérletet még kétszer sikerrel megismételte – anélkül,
hogy eredményei nyomán a közoktatás változott
volna. Úgy tűnik tehát, hogy hiába minden, a dolgok mennek a
maguk útján, bármennyire a szakadék felé haladjanak is. Mégis,
igaza van Holtnak: ha volna könyv, amely megmenthetné a világot,
Liedloff könyve lehetne az.
Jean Liedloff öt utat tett Dél-Amerika dzsungeleibe,
amelyeken találkozott a bennszülött
indiánokkal. Első útjáról még
csak a visszatérés vágyát hozta
magával. Második
útján szembesült azzal, hogy a természetes
körülmények között
élő emberek boldogabbak a civilizált embereknél
– illetve, hogy -
velük szemben - boldogok. Harmadik és negyedik
útján már tudatosan
figyelte, kutatta az indiánokat, majd kialakult,
rendszerré
összeállt gondolatait ötödik útján
ellenőrizte, próbára
tette.
Így született meg a kontinuum-elv, amelynek alapja, hogy
az élet helyes útja az, „ami megfelel fajunk ősi kontinuumának,
tehát ami illeszkedik az evolúció során kialakult hajlamainkhoz
és elvárásainkhoz.” (42. o.) A kontinuum-elv azonban nemcsak
ránk, emberekre, hanem - mint az evolúció talaján álló elmélet
- minden élőre érvényesíthető, és a szerző érvényesnek is
tekinti azt rájuk. Az elvet viszont csak az emberre
vonatkoztatva bontja ki részleteiben, különös tekintettel a gyermeknevelésre
az újszülött kortól kezdve a kisgyermekkorig. Ez ugyanis az az
életszakasz, amelyben Liedloff úgy látja, hogy a civilizált ember
szélsőségesen
elszakadt a kontinuumától: azaz az evolúció során kialakult, jól
bevált gyermekgondozási módoktól. A gyermekkorban megszakadt
kontinuum pedig kihat az egyén egész életére: a kielégítetlen
korai szükségletek következtében az ember már nem érzi
helyénvalóságát a világban - csak egy-egy pillanatra, és nem
folyamatosan tudja átérezni az élet és vele együtt a
saját jóságát: a boldogságot.
A kontinuum-elv szerint tehát az
evolúció során kialakult bennünk (és minden élőlényben) az
elvárásoknak egy sorozata. Ezek az elvárások tulajdonképpen a
környezetünkre adott evolúciós válaszok: ilyen testi elvárások
például, hogy bőrünk vízálló, így az „elvárja” az esőt (azaz,
fel van készülve rá és nem éri kivédhetetlen meglepetésként);
vagy szemünk képes alkalmazkodni az
elektromágneses hullám (fény) útján terjedő információk
befogadására. Fizikai felépítésünk megfelel az évmilliók
során tapasztalt viszonyoknak, azokhoz alkalmazkodva, evolúciós
folyamat során alakultunk olyanná, amilyenek ma vagyunk. A
szélsőséges eseteket
leszámítva képesek vagyunk jól alkalmazkodni környezetünkhöz.
Fizikai valónk tehát fel van készülve, és el is várja bizonyos
környezeti hatások bekövetkeztét.
Ugyanígy, életünk során vannak bizonyos elvárt
történések is. Így az épp megszületett baba nem azt várja, hogy
elszakítsák anyjától, hanem hogy ő vele legyen; hasonlóan
később sem a magára hagyottságot várja el, hanem hogy
ingergazdag, élő környezet vegye körül; később, testi
fejlődésével összhangban a világhoz való alkalmazkodás a
kívánalma, nem pedig a szűkre korlátozott mozgástér. Teste,
szelleme, ösztönei tapasztalatok iránt vágynak.
Az életút a születéssel kezdődik, majd
kisbabaként,
kisgyermekként folytatódik. Civilizált
körülmények között
rögtön az első pillanattól fogva megszakadhat a
folyamatosság (a
kontinuum), a helyes elvárások sora.
Kórházban születünk, ahol sok esetben
az újszülöttet elválasztják
anyjától, akihez tartozik. Majd
otthon külön szobát, kiságyat kap a baba, az
anya pedig a
figyelmeztetést, hogy nehogy elkényeztesse a
gyermekét, inkább
szoktassa őt rendszerre; hagyja sírni, ne ölelgesse,
és esetleg egy időrend szerint táplálja. Ha
már kúszna, mászna, akkor – hogy
kárt ne tegyen magában vagy környezetében
– tegye járókába;
ha pedig éppen nincs benne, akkor állandóan
figyelje, zárjon el előle
mindent. Az eredmény pedig gyakran egy sokszor síró,
görcsös, ügyetlen gyermek. „A természetes logika nem engedi
meg, hogy egy olyan faj evolúciójában,
higgyünk, amelyiknek az a
jellegzetessége, hogy kiskorú egyedei
milliószám mennek a szüleik
agyára” (16. o.), írja Liedloff. És
valóban azt érezhetjük, hogy a prekoncepció
belehajt
minket abba a csapdába, hogy feltételezzük: a baba
nem tudja, mi
kell neki, csak tudatlanul sír minden miatt, követelődző, a
kúszó-mászó gyermek pedig ügyetlen,
aki önmagára és minden
értékünkre veszélyes. Ezért erősen
rendszerre kell szoktatni,
és mindentől óvni – s pontosan ez teszi őket
kielégítetlenné,
görcsössé, és ügyetlenné. Az
épp világra jött baba azonban nem
él előfeltételezésekkel, nem kezd
szociálpszichológiai „ki a
főnök” játszadozásba: hanem természetes
igényeit jelzi,
amelyekre a természetes válaszreakció az anyai
gondoskodás.
Nagyon fontos itt kitérni az
időérzékelés kérdésére.
Liedloff remekül mutatja be, hogy a babák
időérzékelése
rendkívül végletes: csak a pillanat és a
végtelen létezik a
számukra. Tízéves korunkban már napokat,
heteket, ritka esetben
hónapokat is beláthatunk, de egy év
időtávlata még ekkor is
értelmezhetetlen. Később már tudhatunk egy
napot vagy egy
hónapot egy élettartam kontextusában
szemlélni; és
életünk vége felé talán képesek
lehetük viszonyítani egy
életet az örökkévalósághoz.
Mindez azért fontos, mert látni
kell: az ember életének kezdetén nem
létezik elkényeztetés,
hanem csupán az itt és most igényének
kielégítése, vagy
kielégítetlenül hagyása, és az
örök sóvárgás érzetének
maga után hagyása. Teljesen nyilvánvaló,
hogy a kultúra átadása
ütemének követnie kell a fizikai, értelmi
feljődés ütemét, és a baba élete
kezdetén még ennek a fejlődésnek a
nullpontján van, így a nevelésnek, a „rendre
szoktatásnak” ekkor még
nem lehet helye.
Liedloff a dél-amerikai indiánoknál megismerte a
természetes ember természetes gyermekgondozását. A jekánák,
amí önállóan nem kezd el mászni a gyermek, folyamatosan a
babákkal vannak. Hordozzák őket, velük alszanak, igényük szerint
táplálják őket. A jekána babák nyugodtak, kiegyensúlyozottak;
izomtónusuk ellazult, érthetetlen sírásra nem ragadtatják
magukat. Ha mégis nyűgösek, anyjuk félrevonul velük, és
megnyugtatják, nem hagyják magukra őket. Amikor kúszni kezdenek, elkezdik megismerni maguk körül a világot, anélkül,
hogy anyjuk folyamatosan őket felügyelné. Még nem szakadnak el
teljesen anyjuktól: egyre távolabb merészkednek tőle, de hozzá
mindig visszatérhetnek, ha úgy érzik, szükségük van rá. Majd
egy idő után teljesen leválnak, és nem igénylik anyjuk óvó
közelségét, ahogy azt sem, hogy a továbbiakban vele aludjanak. A
további nevelésben pedig világosan
és erőteljesen tudtukra adják, mi helyes, és mi nem. A gyermek
pedig, aki számára a szülői minta a legfontosabb, és szülei
eddig is mindig biztos pontokként voltak jelen az életében, jó
alanya lesz a nevelésnek: be kíván illeszkedni a társaságba, el
kívánja sajátítani nevelőinek a kultúráját. „Később, mikor a
szobatisztaságra nevelés elkezdődik, a totyogóst kikergetik, ha
bepiszkítja a konyha padlóját. Ekkorra már annyira hozzászokott
ahhoz, hogy helyesnek vagy 'jónak' érezze magát, valamint hogy
mások ezt gondolják róla, hogy fejlődő társas késztetései
összehangban vannak a törzs tagjaiéval. Mikor valamely cselekedete
helytelenítést vált ki, akkor nem azt érzi, hogy őt magát
ítélik el, hanem csak azt, amit tett, és így motivált az
együttműködésre. Nem érzi szükségét annak, hogy megvédje
magát, vagy hogy bármilyen, a törzs többi tagjától eltérő
álláspontot vegyen fel, hiszen ők az ő jól bevált
szövetségesei.
Bár abszurd, hogy ez magyarázatra szorul, de annak
a megállapításnak, hogy 'az ember társas lény', ez a valódi
tartalma.” (79-80. o., kiemelés tőlem.)
A kontinuum-elv szerint tehát az emberek fizikai, szellemi és
érzelmi fejlődése akkor lehet optimális, ha bizonyos, az evolúció
során kialakult szükségletek teljesülnek.
A gyakorlatban ez először is a
természetes gyermekgondozást jelenti. A gyermeket közvetlenül
születése után anyja karjai közé
helyezik. Ezt követően
a csecsemő állandóan testi kontaktusban van - lehetőleg
az
anyjával, de időről időre lehet más gondozóval is.
Ebben a
folyamatosan jó közérzetet nyújtó,
védett állapotban szerzi
első fizikai és társas tapasztalatait. Legyenek azok
tudatos, éber
állapotban szerzett vagy éppen nem tudatos tapasztalatok,
azokhoz
feltétlenül jó érzet társul: az
élet és az ő jóságának,
elfogadottságának érzete. Karban hordozzák
a babát addig, amíg
kúszni és mászni nem kezd, és
szüleivel alszik, amíg saját
elhatározásából nem választja a
külön alvást. A
hordozás során tehát
passzív szemlélőként ismerkedik meg a
világgal és a társas
élettel. A kúszó-mászó
gyermek már szabadon felfedezheti környezetét; nincs folyamatos
megfigyelés alatt, de gondozója ott van a közelében,
hozzá bármikor
visszatérhet, ha úgy érzi, szüksége
van rá. Így tesz meg egyre
nagyobb távokat, míg végül már nem
kell neki az anya folyamatos
közelsége. A helyes
és helytelen dolgok
világosan megkülönböztetésre kerülnek
– amellett, hogy a
gyermek mindig érezheti, hogy őt magát szeretik,
pusztán
egyes cselekedetei váltanak ki rosszallást. A gyermek,
aki számára
elsődleges a szülői minta, és élete során
folyamatosan azt a
megerősítést kapta, hogy ő jó és szeretett
tagja a családnak
és a közösségnek, továbbra is
követi szüleit, és őket
követve illeszkedik be a közösségbe.
Az elmélet szerint számos deviancia,
frusztráció annak eredménye,
hogy a kora gyermekkori élményekben a civilizált
ember nem
részesül, hiányzik a karban hordozás, a
folyamatos elfogadás
élménye, ugyanakkor maradandó a
jóság- és
helyénvalóság-érzettől való
megfosztottság érzete. A
helyénvalóság érzetének
visszaállítására tett
próbálkozások,
a boldogság keresése különféle
formákat ölthet: és az érzés
ideig-óráig meg is található. A
természetes ember azonban szinte
megszakítás nélkül átéli helyénvalóságát.
2.
Mi a boldogság,
ahogy mi most
beszélünk róla? Nem az eufória, a
végtelen vidámság az, amit
értünk alatta. Nem az, ami ellentéte a
boldogtalanság érzésének. A
boldogság egyrészt a frusztráció- és
stresszmentes állapot.
Másrészt az ember az életet és
önmagát is jónak érzi, és így öröm járja át.
Fizikailag alkalmazkodva a világhoz, társas
lényként együtt élve
embertársaival, átéli
helyénvalóságát: hogy itt és most ő
természetesen része a világnak.
Liedloff ezt a helyénvalóság-érzést írja le, amit ő is
keresett, amit sokan mások is keresnek, s amit ő először
nyolcévesen talált meg, egy Maine állambeli természetjáró
túrán. „Egy erdőben jártunk, én voltam az utolsó a sorban.
Lemaradtam egy kicsit, ezért siettem, hogy utolérjem a csapatot,
amikor a fák között megláttam a tisztást. A túlsó oldalán
volt egy hatalmas fenyőfa, a közepén meg egy bucka, amelyet fényes,
szinte világító zöld moha borított. A délutáni nap sugarai
csíkokat rajzoltak az erdő kékesfekete és zöld hátterére. Az
ég boltíve tökéletes kék volt. Az egész képből egyfajta
varázslatos teljesség áradt, valahogy minden a helyén volt.
Éreztem, hogy meg kell állnom. Elindultam a tisztás felé, és
puhán, mintha egy mágikus vagy szent helyre lépnék, belépdeltem
a közepére. Leültem, majd lefeküdtem, arccal a friss mohára
dőlve. 'Ez az!'-gondoltam, és éreztem, hogy a szorongás, ami
állandóan jelen volt az életemben, egyszeriben lepereg rólam.
Itt végre minden úgy van, ahogy lennie kell. Minden a helyén – a
fa, a talaj, a szikla, a moha. Ősszel is olyan lenne, amilyennek
lennie kell, és télen, a hó alatt is tökéletes lenne
téliességében. Aztán eljönne újra a tavasz, és egyik csodából
bontakozna ki a másik, minden újabb csoda a maga ütemében, egyes
dolgok elhalnának, míg mások első tavaszukkal sarjadnának, de
minden egyenlő és tökéletes helyénvalóságban.
…
...megfogadtam, hogy megőrzöm ezt a
látomást... Később azonban,
ahogy teltek-múltak az évek, gyakran kaptam magam azon,
hogy
napokig vagy akár hetekig is elfeledkeztem a
Tisztásról...” Jópár év
múlva, az első dél-amerikai expedíción
történt, hogy az első
pihenőnap „elővettem az egyik könyvet a kettő
közül, melyeket
Ciudad de Bolívarban, a reptéri könyvesboltban
vásároltam, és
elhelyezkedtem egy hatalmas fa gyökereinek tövében,
melynek lombja
a folyó fölé hajolt. Már
jócskán előrehaladtam az első
fejezetben, és figyelmesen követtem a
történetet, mikor egyszer
csak belém hasított a felsimerés. 'Ez az! A
Tisztás!' A
kislánykori megvilágosodás minden izgalma azon
nyomban visszatért.
Egyszer elvesztettem, de most egy felnőtt Tisztáson, a Föld
legnagyobb dzsungelében visszatért. A dzsungel
életének
rejtelmei, sajátos állatai és
növényei, lenyűgöző viharai és
naplementéi, kígyói, orchideái,
csodálatos szűziessége,
áthatolhatatlansága és leírhatatlan
szépsége tükrében csak
még szembetűnőbben és világosabban helyesnek tűnt.
Intenzív
helyénvalóság.” (22-23., 25. o.)
A boldogság tehát, mondhatjuk, a folyamatos
jó közérzet. Ez
látványosan megmutatkozik a munkához való
viszonyban. A munkára
a jekánáknak nincs is szavuk; a spanyolból
elferdített tarabaho kifejezés jelöl a mi
munkafogalmunkhoz hasonlót, amit ők azonban
nem cselekszenek. Tevékenységeik vannak, amelyek
révén
előállítják a szükséges javakat,
és e tevékenységeket
kényszer és sietség nélkül
végzik. A monotonná váló munka
ritmusát megtörik, elejét véve az
egyhangúságnak.
Liedloff nem tagadja, hogy az indiánok között sem állandósult a
boldogságnak ez a fajta érzete. Nekik is szükségük van időnként
a magányos elvonulásra, vagy a bódultságra; és ezek
visszaállítják a jó közérzetet. (Fontos megjegyezni, hogy
e cselekvések nem időleges jó közérzetet okoznak, hanem az amúgy
folyamatos, de éppen megszakadt jó közérzetet billentik szükség esetén
helyre.
Óriási különbség ez a civilizált világ túlhajszolt, rossz
közérzetű tagjainak hétvégi felszabadultság-érzeteihez
képest.)
Hogy az ember időről időre kibillen a jó közérzetből, annak
Liedloff szerint éppen az az oka, hogy emberek vagyunk. Értelemmel
bíró, nem pedig pusztán ösztönlények. A természettel állandó
összhangban lévő, változatlan ösztönök képtelenek kibillenni
a helyükről. Mi azonban, akik értelemmel bírunk, gondolkozunk,
gondolatainkkal túllépünk az ösztönön és ezzel azon, hogy
állandóan mint a természet része létezzünk. Ha azonban működnek
és kielégülnek az evolúció során kapott késztetéseink, egész
lényünk maga stabil, a helyén van; az értelemnek szabad tere
nyílhat kalandozni, az alapvető stabilitás révén a végzetes
borulás veszélye nélkül.
Megemlítendő, hogy Liedloff bár a
jekánák körében végzett
részletes kutatásokat, a babákkal való
hasonló bánásmódot és
a felnőttek folyamatos jó közérzetét
más indiánoknál
(szemanáknál, tarupiknál) is megfigyelte.
Ugyanakkor az egyes
törzsek kultúrája más és más
jellegzetességeket hordozhat
magában. Így amíg a jekánák
világa az emberi kapcsolatokat nézve
agressziómentes, addig a
szemanák a szomszéd szemana törzsekhez mennek
leányokat rabolni. A
kulturális különbségek két szempont
miatt is fontosak. Egyrészt,
a boldogság: a jó közérzet nem
kultúrafüggő, és nem szabad
azt összekeverni más jelenségekkel,
viselkedésformákkal; viszont
nagyon úgy tűnik, hogy összefüggésben van a
babákkal való törődés
mikéntjével és később azzal, hogy az ember
társas lényként
élhesse meg önmagát. Ezzel
összefüggésben a jekánák nem
hagyják magukra azokat, akik például elvesztik a
családjukat, és
árván maradnak. „A jekánák
természetes emberi elvárásnak
tekintik az érzelmi biztonságra való
igényt, s tudják, hogy a
társadalomnak érdekében áll ezt
tiszteletben tartani. Ezáltal is
védik magukat az ellen, hogy bármely tagjuk
antiszociálissá
váljon amiatt, hogy a körülmények
túlzott nyomást gyakorolnak a
természetes társas ösztöneire.” (103. o.)
Fontos megfigyelés, hogy a boldogság független
attól, hogy mi
esetleg ahhoz egyfajta viselkedést feltételezünk. A
szemanáknál
megfigyelt agresszív viselkedésnél pedig fontos
azt is látnunk,
hogy az nem előfeltétele vagy következménye:
egyáltalán nem
része, oka, okozata a boldogságnak, a jó
közérzetnek.
3.
Liedloff véghez tudott vinni egy nehéz szellemi feladatot:
képes volt fokozatosan lefejteni
magáról a berögzült gondolkodást, és képes volt meglátni a
valóságot. Előfeltevések nélkül vizsgálta meg a jelenségeket,
majd a megfigyelésekből építette fel elméletét, amit aztán
ismét ellenőrzött, és általa jóslatokat is képes volt tenni.
(„...a kontinuum-elv
tükrében a két törzs indiánjainak cselekedetei, melyeket egykor
értetlenséggel szemléltem, nemhogy érthetővé, de gyakran
megjósolhatóvá is váltak.” (39. o.)).
A kontinuum-elvről olvasva az lehet az érzésünk, hogy az az emberi
psziché
és társadalom szinte összes
problémájának okait megmagyarázza. Az univerzalitásnak ez az érzése nem
is csoda, hiszen a
kontinuum-elv alapja a természettudomány egyik legnagyobb hatású
teóriája: az evolúció elmélete. De Liedloff a határokat illetően
szabatos. Ahol az olvasó érzi, hogy a logika folyama
megszakad,
pontosan ott Liedloff is csak egy lépéssel megy
tovább, és egy
„talán” szócskával jelzi, hogy a
következtetés már nem
biztos, csak valószínűsíthető; a
kérdés további vizsgálatra,
kutatásra érdemes.
Ugyanakkor Liedloff mégiscsak a kisgyermekkorig fejti ki
részletesen a kontinuum-elvet, a továbbiakban inkább már csak vázlatot
ad. Az olvasóban kialakulhat az a kép, hogy a korai nevelés helyes
volta mindenben megoldja a nevelést folytató szülő, a nevelt gyermek
aktuális és későbbi életvezetésbeli problémáit, és átformálja, boldoggá
teszi az egész társadalmat is. A gyakorlati valóság azonban az, hogy
cc-s (cc: continuum concept, kontinuum-elv) gyereket nevelni
optimálisan
cc-s környezetben lehet. A mi társadalmunk nem kontinuus:
nincs meg benne a kultúrának, a szokásoknak, az elvárásoknak stb. az
egysége, folyamatossága. Szinte állandóan meg kell fogalmaznunk
magunknak azt,
hogy épp mire akarjuk nevelni a gyereket - tehát ezek dolgok
többnyire kényszerűen
tudatosan zajlanak, nem pedig ösztönösen. Továbbá pedig felnőtt
életünk olyannyira
távol esik a természetes emberi életnek megfelelőtől, hogy az is
nyilvánvalóan kihat a nevelésre. Mindezek következménye, hogy
próbálgatva, kísérleteze kezdünk hozzá a gyermekgondozásnak, ami szinte
minden családnál különböző, így 1. nehézkes egymás tapasztalatait
hasznosítani, talán még megérteni is; 2. egész másként viszonyulunk a
másik gyerekéhez: mást tapasztal egy gyermek egy másik felnőttel
kapcsolatban, pl. hogy mit szabad neki és mit nem;
3. már nagyon korán különböző értékeket - ha nem is tudatosan, de
mégis - valló gyerekek találkoznak egymással.
Tömegtársadalmunk és a családok egyre kisebbé
válása komoly gond. Nagyon nagy korlát, hogy az anyák otthon
maradni kényszerülnek a gyerekkel, és még - munkája miatt - az apa
sem lehet
velük a nagy nap részében. Az eleve nukleáris család így még
tovább zsugorodik. Sajnos kevés anyának lehet arra lehetősége, hogy
olyan munkája, napközbeni elfoglaltsága legyen, ahol a gyerekek
csatlakozhatnak hozzájuk. Gondoljuk meg, a lakótelepek bezárt
lakásaiban,
télen, fagyban, amikor kimozdulni sem lehet, apa sincs otthon, és akár még
testvér sincs: elkerülhetetlen, hogy a gyerek mozgásigénye
kielégítetlen maradjon, társas kapcsolatra vágyva csak az anyjára
szoruljon, és így a szülői figyelem túlzott középpontjába ne
kerüljön. Mindez egy természetes társadalomban egészen másképp van: eleve adott
egy segítő környezet, család, azonosan, ugyanazon értékekre,
kultúrára, viselkedésre nevelt gyerekek, akik kortárs társaságot
jelentenek a gyermeknek. És a kicsi kétkezi munkákban vehet részt.
Természetes társadalmakban például az idősebb férfiak rendkívüli
időveszteséget is vállalnak azért, hogy hagyják dolgozni az épp'
készülő íjon a kicsiket, és sokszor egymás után, részletesen
elmutogatják nekik
annak módját. Egy írni, olvasni nem tudó, a számítógéphez nem konyító
gyerek sok mai érdemi munkavégzésbe nem tud bekapcsolódni, és ez nem
azért fruszrálja, mert ő rosszalkodni akarna, hanem éppen ellenkezőleg:
segíteni, tanulni szeretne - és ebben vall kudarcot.
Felmerül a kérdés, vajon Liedloff a könyv megírásának idején
látta-e ezt a problémát, azaz hogy a civilizált viszonyok között a
kontinuum-elv szerinti nevelés nyilván csak korlátozottan
érvényesülhet. Abban bizonyos vagyok, hogy ha ekkor még nem is, később
tisztába került ezzel a problémával. Könyve azonban inkább válaszokat
akar adni, utat mutatni, semmint kételyeket ébreszteni és elriasztani.
A nagy célhoz minél jobban közelíteni is már komoly eredmény.
4.
Liedloff a kontinuum-elvet végigviszi a teljes emberi
életúton, ám helyes alkalmazását részletesen csak a kora gyermekkorra
vetítve mutatja be; a későbbi időkre nézve inkább már csak a megszakadt
kontinuum következményeit, a betegségeket és deprivációkat
ismerteti. Nyilvánvaló, hogy a kontinuumnak az egész életen át tovább
kellene élnie, de a folyamatosság a civilizált világban további
töréseket is szenved.
Az első nagyobb törés talán az oktatásba való
bekerüléssel következhet be.
Közoktatásunk általában fegyelmezett
körülmények között
tanít egy szorosan meghatározott tananyagot, amelyről
egyre inkább
nyilvánvaló, hogy nagyrészt teljesen felesleges
információ, és
amely annak rendje és módja szerint el is
felejtődik. Másrészt ma már az is
egyértelmű, hogy - a versenyszellem vagy a közeg
egyéb
hatásai miatt - a közoktatás
számos frusztrációt alakíthat ki a
gyerekekben. Az egyén kontinuuma
nyilvánvalóan azt követelné, hogy az
életben, a széles értelemben vett kultúrát tekintve hasznos, értékes
információkkal és készségekkel
lássák el őt.
(A társas lénynek szüksége van
kultúrájának ismeretére,
ismernie kell közösségének mítoszait,
történetét is.) Mindezt azonban
egyrészt a mai „általános
műveltségnek” nevezett tudásanyag
nem jól fedi le, másrészt az is
nyilvánvaló, hogy az általános
tudást és műveltséget még saját maga
értelmezésében is
képtelen az iskola jó hatékonysággal
átadni.
Az
alternatív oktatási formák elsősorban a
merevség elhagyásával
próbálkoznak. A fejlődés ez esetben kevesebb
torzulással járhat,
de a versenyszellemű közegbe felkészületlenül
kilépve ismét
azzal kell a felnövőknek szembesülniük, hogy az
életükben törés áll be: valami
olyasmivel találkoznak hirtelen, olyan világgal
szembesülnek, amit addig nem ismerhettek meg.
A felnőtt világ, a munka világa szintén
köszönő viszonyban sincs a kontinuummal. A munka a társadalom
nagy többségének nem élvezet, hanem romboló hatású
tevékenység. 8-10, vagy akár 12-14 órányi monotonitás a
gyártósor vagy az irodai asztal mellett, melyben nincs meg az
alkotás öröme; teljességgel hiányzik belőle annak az élménye,
hogy a világban helyénvaló módon veszünk részt.
A
civilizált ember társas lényként is leszerepel. A hosszú idő
során kialakult együttélési szabályokat gyorsan változó (e
feljődés szempontjából a több száz éves múltra visszatekintő
törvények is fiatal szabályozások) törvényekre cserélte le.
Általános a csoporton belüli agresszió (már ha értelmezhetők
még csoportok), eltűnőben az egymásra figyelés, segítés, az
alapvető emberi evolúciós készség: az együttműködés.
Összességében
tehát az látszik, hogy a kontinuum helyreállítása a születéstől
fogva szükséges, és folytatandó lenne a teljes életünk során.
5.
Liedloff
a kontinuum elvesztését az utóbbi néhány ezer évre teszi, tehát
arra az időre, amikor az ember a civilizáció útjára lépett.
Hogy ez mikor történt pontosan, nehéz meghatározni. Az utolsó
jégkorszak i. e. 10 000 körül zárult le, i.e. 6000 körül már
város létezéséről is tudunk. A termékeny félhold területén
ebben az időben már mezőgazgaságon alapuló kultúrák fejlődtek.
6000 évvel ezelőtt pedig már mai civilizációnk kezdeti lépéseit
látjuk. Mezopotámiában az i.e 3/2. évezred fordulója táján már
bizonyosan voltak törvények: ekkor tehát már valami törés állt
be az addig kialakult életrendbe, amelyet ekként próbáltak
helyreállítani.
Az
igazi, komolyan észrevehető változás azonban a 18. században: a
sikeres mezőgazdasági termelés által megalapozott ipari
forradalommal és a népesség megnövekedésével jött el.
Véglegesen és komolyan megváltozott a munka jellege, és vált egyhangú
termeléssé. Létrejöttek a modern ipari városok.
Ezzel
elérkeztünk az első alapvető problémához: a
túlnépesedéshez.
A túlnépesedés inkább
együttélési, semmint gazdasági
kérdés. Elképzelhető, hogy korszerű
mezőgazdaságunk révén és ésszerű
energiatermelés, -fogyasztás mellett kellő színvonalon
élhetne a Föld népessége –
a kellő színvonal persze nem a nyugati világ
pazarló életvitelét
jelenti. Ugyanakkor a nagy lakosságszámú
települések,
nagyvárosok létrejöttével a jól
bevált emberi közösségek is
eltűntek. Történeti és antropológiai
kutatások arra jutottak, hogy egy együtt élő emberi közösség
természetes létszáma 150 fő:
ekkora egy vadászó-gyűjtögető csoport, vagy
épp egy középkori
falu. Egy ekkora közösségnek jól kialakult
szabályrendszere van,
tagjai jól ismerik egymást. Remekül
együttműködő csoport, ahol a
szabályok felrúgásának
következményei vannak, ezért az
agresszió helyett az együttműködés
kifizetődőbb. A modern
város az emberi együttélési
struktúrák megsemmisítője. Egy
nagyvárosban a durva szótól kezdve a
verekedésig vagy akár a
gyilkosságig az erőszak minden formája gyakori, és
az agresszió
enyhébb formái megtorlatlanul is maradnak. Az
együttműködés
szinte kiveszett: a segítségre szoruló mellett
ellép a közösség.
A
túlnépesedés mellett az ipari forradalom magával hozta a
versenyalapú gazdaságot is. Az emberek közötti versengésnek mindez
nemcsak hogy az
addiginál nagyságrendekkel nagyobb teret adott, hanem
megkerülhetetlenné is tette a versengést. A versengés mértéke pedig
átlépte azt a küszöböt,
amelyre az emberi habitus fel van készülve – mondhatjuk, amelyre
kontinuuma az evolúció során felkészítette.
A
kontinuum tehát életünk minden időszakában, alapvető
területeken sérül. Alulról felfelé újra kellene építeni a
babákról való gondoskodástól kezdve, az oktatáson keresztül
egészen addig, hogy új, az emberi kontinuumnak megfelelő
életvitelt tudjunk folytatni.
Felülről
is elkezdve az építkezést: új
gazdaságfilozófiára lenne
szükség, amely a szélsőséges verseny helyett valóban
képes az
egyenlőtlenségek tartós csökkentésére.
Másfelől fel kell ismerni a
kistelepülések és kisközösségek
fontosságát: azt, hogy a
globalizált világban sem megkerülhetők, és
ösztönösen
szükségesek az élő, fenntartható emberi
kapcsolatok. Törekedni kell arra, hogy a mindennapi környezet
is megfeleljen az ember természetes elvárásainak,
amely nem a másik ember - egy hatalmas embertömeg -
folyamatos jelenléte.
Mindez
egyszerre persze erőt meghaladó feladat. A megoldásnak azonban már
többen nekiláttak a világban. Egyre többen hagyják el a
nagyvárosokat, és igyekeznek olyan közösségeket létrehozni,
ahol a természettel és a másik emberrel nagyobb összhangban lehet élni.
A gyerekek talán, már szüleiktől is jó
példát látva, még ösztönösebben, még inkább emberhez illően
nevelik majd az őket követő generációt. Ha a természet engedi és az
emberiség mind nagyobb hányada követi ezeket az utakat, pár
generáció – mily' kevés idő ez a százezer évekhez képest!
- után már érezhető lehet a változás az általános emberi
közérzetben, a világ állapotában. Ha a körülmények, a
bennünket körülvevő környezet romlása ezt a folyamatot sürgetni
fogja, akkor alighanem fájdalmasabb, és: vagy gyorsabb, vagy
végzetes lesz ez a változás.
6.
Ezt az írásomat 2009-ben fogalmaztam meg először, és 2015-ben apróbb
változtatásokat tettem benne. A
Liedloff-könyvből vett idézetek kivételével nem
jegyzeteltem. Ennek oka egyrészt az, hogy az írás
szubjektív - ám valamennyi észrevétele
összecseng sztandard antropológiai,
humánetológiai eredményekkel. Másrészt, hogy amiről szó van,
fontosabb
annál, semmint hogy évek alatt elévülő
tudományos eredmények
szemszögéből közelítsünk hozzá.
Gondolataim inkább - 2015-ben már - tapasztalatból,
„kikezdhetetlen
ösztönből és nem valami gyanús
ideológiából” (19. o.)
fakadtak. |
|
„A
feltétel nélküli biztonság, az
állandó anyai jelenlét alapvető igénye a
babának.”
Csányi Vilmos: Az emberi
viselkedés
A
Hubble Űrtávcső felvételén az SN 1987A jelű szupernóva maradványait,
különösen feltűnően az objektumot körülölelő három gázgyűrűt
láthatjuk. Az SN 1987A egy II-es típusú szupernóva volt, azaz egy nagy
tömegű csillag, amely, miután elfogyott nukleáris tüzelőanyaga,
összeomolva
felrobbant.
Az SN 1987A a Sanduleak 69° -202a csillag robbanásával jött létre;
látható fényben 1987. február 24-én észlelték először a
Földről.
A hidrogén kivételével valamennyi kémiai elem a csillagok belsejében
jön létre, és a csillagok halálával - egy szupernóva robbanással -
kerülhetnek onnan ki s dobódhatnak szerteszéjjel. Azaz Földünk is
egy,
valahol a közelben felrobbant csillag anyagát foglalja magában; az élet
története itt, ezeknek a csillagoknak a halálával kezdődik.
Liedloff Tisztás-élményének egy hasonló megfogamazását olvashatjuk Jane
Goodallnál is:
„A
sok gyönyörű nap között volt egy, amire a mai napig szinte áhítattal
emlékszem vissza. Az erdőben feküdtem a földön, elnyúltam a lehullott
leveleken és ágacskákon, s éreztem a sima felületű kövek nyomását a
hátam alatt. Addig-addig mocorogtam, míg végre kényelmesen
elhelyezkedtem, s nyugodtan nézhettem Szürkeszakállú Dávidot. Fölöttem
ücsörgött egy magas fügefán és eszegetett. Időről időre láttam kinyúlni
egy fekete kart a lombok közül, hogy leszakítson egy gyümölcsöt, s néha
egy himbálódzó lábat is, meg az áhak között ügyesen elsuhanó sötét
árnyat.
Emlékszem, mennyire szíven ütött az erdő színeinek
harmóniája, a sárga és a zöld megannyi árnyalata, amint barnába, néhol
vörösbe fordultak. S elbűvöltek a kúszónövények is, amik a fák
lombjai között tekeregtek, ágaikra csavarodtak és simultak. Volt, hogy
körbeöleltek egy elkorhadt ágat, ami így új pompába öltözött, új életre
kelt. A kabócák déli kórusa különböző hullámokban harsant fel, s
töltötte meg élettel az erdőt. Míg a bogarak egyik csoportja kiszállt
az énekkarból, addig mások újra felvették a szöveg nélküli dallam egyre
ismétlődő fonalát.
Emlékszem, a teozófiaóráimon tanultak
közül azt éreztem a legnehezebben elérhetőnek, hogy megszabaduljak
'körben forgó' gondolataimtól, és ezzel megtegyem az első lépést a
körülöttem lévő világ tiszta észlelése felé. Régebben sokat gyakoroltam
ezt, de aztán amint zajlott körülöttem az élet, elfelejtettem minden
tudományom. De ezen a bizonyos napon újra éreztem a régi titkot,
éreztem, hogy bensőmben megszűnik a zakatolás. Mintha megtaláltam volna
a visszautat valami gyönyörű mesébe.
Eggyé váltam az
erdővel...”
(Jane Goodall: Amíg élek, remélek. Lelki
utazás.
Athenaeum 2000 Kiadó, 2000,
74. o.)
|