Valamiről
kijelenteni, hogy az egy adott kategóriában a legrégebbi: szinte
mindig kockázatos vállalkozás. Ez a helyzet az ember által
megfigyelt és feljegyzett legősibb meteorithullásokkal is.
Az
emberi emlékezet a korai idők történéseit szóban vagy
valamilyen tárgyiasult formában, legjobb esetben írásban őrizte
meg. A szóbeli hagyományok - különösen a mítoszok -
elbeszélhetnek olyan eseményeket, amelyek mögött akár egy nagyon
régi, valós meteorithullás is állhat. A szóbeli hagyomány azóta
őrizhetett meg emlékeket, amióta nyelv létezik. Mindez hihetetlen
időbeli távlatokat nyit meg előttünk: „Nem tudunk olyan
időkről, amikor megvoltunk nélküle, még kevésbé tudjuk, hogyan
tettünk szert rá”(1),
mondja a nyelvről Bickerton, és ezzel ragyogóan rávilágít a
helyzetre. Nem tudunk olyan időkről, mikor megvoltunk nélküle:
éppen azért, mert nem is tudhatunk: általa hagyományozódott az
emlékezet. A homo-nemzetség kifejlődése 2 millió évvel ezelőtt
vehette kezdetét(2) (s ezzel párhuzamosan megkezdődött az agy hirtelen
megnagyobbodása); a modern ember, a homo sapiens sapiens megjelenése
pedig 35 000 évvel ezelőttre tehető. Ez idő előtt kihunynak a
modern emberi elme jelzőtüzei.(3)
A két időhatár a nyelv kialakulásának szélsőértékeit is adja
a különböző vitákban. Egyesek szerint már 2 millió éve beszél
a homo, mások viszont csak 35 ezer évvel ezelőttre teszik a
nyelvhasználat megjelenését.(4)
Finomítva a durva adatokat, egy közös nyelvőst feltételezhetünk
mintegy százezer éven belül; s körülbelül egy 8000 évvel
ezelőtti őstől származtatható az indoeurópai nyelvcsalád
(Nyugat- és Kelet-Európa, a mediterráneum és India nyelveinek
őse).(5)
Információkat hordozhatnak még a műalkotások is, valamilyen
kultuszhoz kötődő tárgyak; ezek is az utóbbi 35 000 év
termékei. 6000 évvel ezelőtt pedig megjelent az írás, amellyel
valamilyen nyelven rögzíthette az ember az észlelt történéseket
– például meteoritok becsapódását.(6)
Ami a
szóbeli hagyomány
értékelését illeti, mindenképpen izgalmas volna a világ
népeinek mítoszait, folklórkincsét vizsgálat alá venni témánk
szempontjából is: vajon megemlékeznek-e egykori hullásokról? Az
alapvető probléma a történetiséggel lenne: ha találnánk is
valamit, ami meteoritbecsapódásra utal, az esemény helye, ideje,
valós volta – tulajdonképpen az egész történet hitelessége –
bizonytalan volna (bár ugyanezek a problémák – kicsi, de nem
lényegtelen különbségekkel – az írásos emlékeknél szintén
fennállnak). Műalkotások – pl. barlangi festmények –
értékelése köztudottan problematikus, így aztán valamiről
közel bizonyosan kijelenteni, hogy azt meteorit becsapódása
ihlette, igazából reménytelen. Valódi esélyünk az írott
emlékekben lakozik. Ezek keletkezési ideje jól datálható, s jó
esetben eldönthető a szövegekről, hogy történeti eseményt
beszélnek-e el. Ugyanakkor az írott szövegekkel is sok értelmezési
probléma adódhat. Töredékesek lehetnek, a szavak jelentése nem
feltétlenül tisztázott, stb. Jelenleg úgy véljük, hogy a
legrégebbi, ember által észlelt meteorit-becsapódásokról ókori
egyiptomi szövegek számolnak be. Az egyiptomi írás és nyelv elég
biztosan ismert, a szövegek történetisége is jó eséllyel
megállapítható. S ami nagyon fontos: az egyiptomi kronológia is
remekül kezelhető, így egy-egy esemény viszonylag pontosan
datálható. Ennek ellenére, mint látni fogjuk, még mindig sok
gond akad a szövegekkel.
A
régiek által megőrzött
emlékezet általunk való értelmezésének helyessége lesz tehát
az egyik buktató. A másik: honnan gondoljuk, hogy egy-egy
elbeszélés mögött meteorithullás húzódik meg?
A
meteoritok eredetéről való folyamatos tudásunk mintegy kétszáz
éves. 1803-ban a franciaországi L’Aigle mellett több száz
szemtanú fényes nappal egy ragyogó tűzgömböt látott, amely
hangos dörrenéssel szétrobbant, és a nyomában kb. 2000-3000 kő
zuhant le. Ezután már nem volt vitás a meteoritok földönkívüli
eredete.(7)
És ettől kezdve, ha egy régi szövegben arról volt szó, hogy az
égből egy kő, csillag, vasdarab zuhant le, reflexszerűen
felmerült, hogy nyilvánvalóan egy meteorit-becsapódás
beszámolóját olvashatjuk. És gyakran valóban csak ennyire
alapozódik a feltételezés: valami jött az égből, akkor hát az
a valami meteorit.
De mi
is az, ami közénk
érkezik fentről? A meteoritok külső felületén rendszerint egy
sötét, olvadt, kéregszerű réteget lehet találni, emellett a
felület általában gödrös, barázdált, ami a légkörben történt
felhevülés következménye. Kémiai összetételük szerint a
meteoritokat csoportokba lehet osztani. A vasmeteoritok átlagosan
91% vasat, 8% nikkelt és 0.6% kobaltot tartalmaznak. A vasmeteoritok
nagyobb részét oktaedrites szerkezet jellemzi, ennek lemezhálózatát
nevezik Wildmannstätten-féle ábrának. Ezek az ábrák a
vasmeteoritok különleges kristályszerkezetének következményei,
amelyek földi fémötvözeteknél nem lépnek fel, tehát az ábrák
vasmeteoritok azonosítására szolgálhatnak.
A
kőmeteoritok nagyon
hasonlítanak a földkéreg kőzeteihez (42% oxigént, 20.6%
szilíciumot, 15.8% magnéziumot, 15.6% vasat tartalmaznak). A kő-vas
meteoritok átmenetet képeznek a két fajta között. Egyes
kőmeteoritok kicsiny gömböket (kondrákat) zárnak magukba, ezek a
kondritok. Külön csoport a tektiteké (üvegmeteoritok), melyek
sötét, üvegszerű anyagból állnak. A vasmeteoritok
leletgyakorisága 66%, a kőmeteoritoké 26.5%, és 7.5% a közbülső
fajtáké. A vasmeteoritok megjelenése extrémebb, mint a
kőmeteoritoké, ezért nyilván feltűnőbbek, jobban felkeltik az
érdeklődést. Így nem csoda, hogy ha régi meteoritbecsapódásokról
beszélünk, általában vasmeteoritokban kell gondolkoznunk,
amelyeket könnyebben megtaláltak az emberek.
Ugyanakkor
a leletgyakoriság nem ad valós képet a meteoritfajták
gyakoriságáról, mert a vasmeteoritok ellenállóbbak, hosszabb
ideig kibírják a környezet pusztító hatásait, és a laikusok is
könnyebben felismerik a vasmeteoritokat. Emiatt a feltételezés az,
hogy a kőmeteoritok gyakorisága 93.5%, míg a vasmeteoritoké csak
kb. 5%.(8)
A
legrégebbi szöveg, amelyben valami jön az égből, a Krisztus
előtti 19. századból való. A Hajótörött
története
ez, egy egyiptomi feljegyzés. A kalandos történet szerint egy
egyiptomi expedíció egyik résztvevője a Vörös-tengeren
hajótörést szenved, és a hullámok egy mesésen gazdag szigetre
sodorják. Hamarosan találkozott a sziget urával, a csodálatos
kígyóval, akinek a teste aranyból és lazúrkőből volt, és
hallani akarta az egyiptomi balesetének történetét. Végül a
sziget ura is elbeszélte az őt ért szörnyű csapást. „Elmondok
hát neked valami hasonlót, mely ezen a szigeten történt, ahol a
testvéreimmel laktam, gyermekeim is közöttük voltak. Összesen
hetvenöten voltunk kígyók, gyermekeimmel és testvéreimmel
együtt... Egy csillag zuhant le, s meggyulladtak azok, akik
közelében voltak. Mikor ez történt, nem voltam velük, mikor
elégtek, nem voltam közöttük.”(9)
Ez természetesen nem egy történeti szöveg, hanem egy mese, mégis:
elbeszél egy eseményt, melynek során lezuhant valami az égből,
és pusztítást okozott. Nem tudjuk, mikor és hol történt a
dolog, azonban - amennyiben elfogadjuk, hogy tényleg
meteorit-becsapódás emlékét őrzi a történet – azt tudhatjuk,
hogy legalább 3900 évvel ezelőtt már voltak emlékeik az
egyiptomiaknak meteorit érkezéséről, amit ebben a formában
megőriztek. Egy szóban továbbörökített emlék, amit lejegyeztek
– és amely konkrétan is mutatja azokat a problémákat, amiket a
szóbeli hagyománnyal kapcsolatban fentebb részleteztünk.
III.
Thotmesz fáraó (kb. Kr. e. 1479-1425) idejéből már történeti
forrásunk van egy feltételezhető becsapódásról. A gebel-barkali
sztélén, más korabeli szövegekhez hasonlóan a győzelmes
hadjáratok leírásán, az uralkodó dicsőítésén van a fő
hangsúly. Az egyik, sajnos töredékes állapotban fennmaradt
szakasz azonban a legyőzött országok adóinak felsorolása után
érdekes eseményről tudósít. „Halljátok meg emberek, a Tiszta
Hegy vidékének lakói... ismerjétek meg Amon-Rének azt a
csodáját, mely az egész kétország előtt történt... Az őrök
éppen jöttek, hogy találkozzanak éjszaka, hogy elvégezzék az
előírásszerű virrasztást. A második óra volt, amikor egy
csillag jött délről felőlük [ti. az ellenség felől]. Sohasem
történt ehhez hasonló. Rájuk csapott szemből, egy sem tudott
megállni ott.” Ezután a fáraó, kihasználva az ellenséges
szírek meglepettségét, zűrzavarát, rájuk támadt és
lemészárolta őket.(10)
Az
elbeszélés jellege arra utal, hogy ténylegesen megtörtént
eseményről lehetett szó. A leírás egyiptomi mércével mérve
szokatlanul részletező, és korukban egyébként sem volt szokás
feleslegesen bármit írogatni. Az írás értékes kincs, tudás
volt, tisztelet övezte. Úgy tűnik, hogy a meglepő esemény arra
vitte az írnokokat, hogy feljegyezzék a történést. Az esemény
maga pedig tömören összefoglalható: az ellenséges sereget egy
csillag megzavarta. Azt azonban nem állíthatjuk bizonyosan, hogy a
csillag valóban földet ért. A „wdj” igének ugyanis széles a
jelentésskálája, így lehet, hogy a csillag földet ért (rájuk
csapott), vagy csak igen erős fényben ragyogott. Utóbbi esetben
lehet, hogy csak egy fényes meteorjelenséggel állunk szemben. Az
egyiptomiak egy egyszerű magyarázattal is szolgáltak a jelenségre:
Amon-Rének, az istenek királyának tulajdonították a csodát.(11)
A Hajótörött
története
is, és a gebel-barkali sztélé is olyan eseményt beszél el,
amelyben az égből hulló kövek halált okoznak. A Kr. e. 1.
évezred kezdete táján olyan erős a hasonló esetektől való
félelem Egyiptomban, hogy egy papiruszon a következő könyörgés
olvasható az istenekhez: „Mentsétek meg őt (ti. a papirusz
tulajdonosát) a csillagtól, mely lehullik az égről és leteríti
az embereket.” Az újabb időkben, amikor jóval nagyobb a
népsűrűség, mint évezredekkel ezelőtt, és a hírközlés nem
mulasztaná el a szenzációt, hogy beszámoljon a lakott területeket
ért hullásokról, nem hallunk halált hozó meteoritokról,
évszázadokra visszamenőleg sem. Postaládákat, autókarosszériákat
előszeretettel törnek be égi kövek, emberfejeket azonban nem. Mi
lehet ennek az oka? Talán régen sűrűbben történt volna
meteorit-becsapódás? Délibábos elképzelés ez, hiszen kétszer,
háromszor nagyobb területet lefedő éves hullás sem növelné meg
annyira az embereket eltaláló meteorit-becsapódás valószínűségét,
hogy ezt valóban okként feltételezhetnénk. Adva van tehát egy mesés
elbeszélésünk, s egy, az ellenséget megzavaró eseményünk –
ami talán nem is meteorit. Csak egy jelenség esetleg, ami zavart
okozott váratlanságával, és az egyiptomiakat győzelemre
segítette, és ők ezt magyarázni igyekeztek. Vagy éppen valódi
halálesetek húzódnak meg a történetek mögött? És tényleg
meteorithullás okozta azokat? Elképzelhető, hogy
valós félelem húzódott meg az ima mögött. Erősen hihetjük
ezt, ám a tényleges tudáshoz sok a bizonytalanság. Természetes,
ha kételkedéssel fogadjuk a végzetes csapást hozó meteoritokról
formált elképzelést – miközben igazi alternatívát sem tudunk
kínálni a meteoritoktól való félelemnek tűnő ima okára. A
kérdés még zavarba ejtőbb, ha figyelembe veszünk olyan iratokat,
melyek utalnak a csillagok hatalmára (nem asztrológiai
szempontból!): ezek a királyt pusztító, ellenállhatatlan erejű
csillagokhoz hasonlítják.(12)
Meteoritcsapások emléke, vagy költői hasonlat? Mai értelmünk
szkepszise és a szövegek inspiráló ereje ismét ütközik.
A
harcoló fáraó képe másutt is kapcsolódik az égből hulló
csillagokhoz. II. Ramszeszről (Kr. e. 1182-1151) olvashatjuk, hogy
nyilat nyíl után lő ki, mint a Szesed csillagzat. Másutt Amon-Ré
olyan gyors, mint egy csillag a Szesed csillagzatban.(13)
Az első gondolat persze az, hogy az egyiptomi csillagászok
felismerhették egy sűrű meteorraj kiindulási helyét, radiánsát
a Szesedben.(14)
Ezzel az az első probléma, hogy az egyiptomi gondolkodás és
világkép nem volt olyannyira elvont, hogy ha feltűnt volna egy
meteor valahol az égen, akkor arról úgy gondolták volna, hogy az
valahonnan máshonnan jött. Fel kellett volna ismerniük az egyiptomiaknak egy
radiáns létét, amihez viszont azt kellett volna gondolniuk, hogy a
meteorok máshonnan erednek, mint ahol látszottak: azaz mielőtt
megpillantották őket, már léteztek! Ezt semmi okunk nincs
feltételezni, sőt: annyinak és annak gondolhatták a
hullócsillagokat, amennyit és amit láttak belőle, mint ahogy így
volt ez minden más csillagászati jelenséggel is. Az egyiptomi
csillagászat ugyanis leíró volt, nem alkotott elméleteket.
Illetve, ha rá is jöttek volna, hogy a hullócsillagok valahonnan
kirajzanak, kellett volna találniuk más radiánsokat is. Ennek
azonban megint csak semmi nyoma nincs. Végül annak sincs semmi
nyoma, hogy a meteorjelenséget összekötötték volna a
meteoritokkal. Így hát, ha valamilyen mitikus kapcsolatot láttak
is a meteorok és a halál között, ez esetben ennek nincs köze a
meteoritokhoz. Mindazonáltal a Szesed esete kérdéseket vet fel –
talán egy mitikus alak volt az égen, aki nyilakat lőtt ki
valamilyen mítosz szerint.
Ha
elhagyjuk az írott forrásokat, és a régészeti leletet vesszük
szemügyre, mélyebben is visszanézhetünk az időben. Gerzehi
ásatásokon keskeny, cső alakú vasgyöngyöket hoztak napvilágra,
összesen kilenc darabot. A Krisztus előtti 4. évezredből
származtak az ékszerek, ami azért volt különös, mert a
Közel-Keleten csak a Kr. e. 2. évezredben jelent meg és főleg a
Kr. e. 1. évezredben terjedt el a vashasználat.(15)
A gyöngyök igen erősen oxidált állapotban kerültek elő, de az
anyagvizsgálatok azért tisztázni tudták eredetüket. Ezek szerint
az érc 7.5% nikkelt tartalmaz, tehát minden bizonnyal meteoritvasat
használtak fel a dísztárgyak elkészítésére. Ez nyilvánvalóan
mutatja azt, hogy Egyiptom területén már az állam kialakulása
előtt is értékes anyagnak tekintették a meteoritok ércét.(16)
Egy
másik, biztosan meteoritvasból készült lelet a Kr. e. 2050 körüli
időkből származik. A Deir-el-Bahari közelében folytatott
ásatások egy peszeskaf amulettet tártak fel, melynek hegye
ezüstből, nyele pedig vasból készült. Nikkeltartalma 10%-os: ez
szintén meteoritikus eredetre utal. A peszeskaf a hegyénél
halfarok formájában kétfelé ágazó kés, amely az egyiptomi
halotti rítusban a szájmegnyitás szertartásánál szerepelt. A
vasnak tehát nyilván különleges mágikus jelentősége volt a
korai időkben.(17)
A
meteoritvasnak tulajdonított különleges figyelmet azzal
indokolhatjuk, hogy tudtak égi eredetétől és ez tiszteletet
ébresztett bennük a fém iránt. Ezt az elképzelést a nyelvészet
is megerősíti. A vasat az óegyiptomi nyelvben bia en pet-nek (kopt
hangzással: benipe) nevezték. Ennek jelentése: égi érc.(18)
A
meteoritok illeszkedtek
az egyiptomi világképbe is, vagy éppenséggel: alakíthatták azt.
Az egyiptomiak kozmosza a korai időkben emberi ésszel felfogható
léptékű volt, az őskor szintjét tükrözte. A mitologikus elemek
persze bonyolították a környező világ arcát, de összességében
egyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy benne az ég olyan közeli volt,
hogy a mennybe igyekvő királyok létrán feljuthattak az
istenekhez. A Föld sem volt nagy kiterjedésű: Líbia már a Föld
nyugati sarkát jelentette. A Föld lapos korong volt, melyet az
ősvíz vett körül. Az ég mibenlétéről alkotott elképzelések
már megoszlanak: a mitikus elképzelés szerint az ég egy hatalmas,
a Föld fölé boruló tehén, vagy Nut istennő. Hieroglifája lapos mennyezetnek mutatja, két végén nyúlvánnyal,
ugyanakkor a leírások szerint a négy égtájnak megfelelően négy
támasz: négy, felül villás végű oszlop tartja. Az égbolt egy
része vízből kellett hogy álljon, mivel a mondák szerint a
magasban naponta végigúszott Ré bárkája, azaz a Nap (na és
persze az égből jött az eső is). Egyesek szerint viszont
alapanyaga fém, konkrétabban vas. Mások viszont, kéksége miatt,
lazúrkőből valónak gondolták az eget.
Ez
a konkrét, alig elvonatkoztatott kozmosz jól értelmezhető volt a
mindennapi életben. Az évszázadok folyamán azonban már
kibontakoztak a kezdetektől is a gondolkodásban gyökerező
elvonatkoztatások (mint pl. az egymás feletti több ég
elgondolása, vagy a végtelenség kérdése: Ré egyik titkos neve
volt az „Akinek nincs határa”). Megjelent a végtelen képzete,
a világ egyes részei megfoghatatlanná váltak. A köznapi fogalmak
végül már nem tudták igazán kifejezni az egyiptomi gondolkodás
felsőfokán létező univerzumot. A nép megmaradt ősei zárt
univerzumánál, az értelmiség azonban már egy absztrakt, sokszor
végtelen, kör-, sőt, akár gömb alakú világban gondolkodott.(19)
Ami a
meteoritok kapcsán
érdekes az egyiptomi világlátásban, hogy benne volt tehát a
köztudatban az ég vas volta. A meteoritok közül pedig a
vasmeteoritok azok, amelyek igazán feltűnőek, a földi kőzethez
hasonló kőmeteoritok kevésbé kirívó jelenségek. Azt
találhatták hát, hogy az égből vas hullik: égi fém, amely
nyilván az ég boltozatáról szakad le időről időre.
Láttuk
az összeálló kép
mozaikdarabjait: az írott emlékeket, a régészeti leleteket, az
egyiptomi világképet. Ahogy távolodunk az egymás melletti kis
mozaikoktól, kirajzolódik egy kép, amely ezekből a
mozaikdarabokból építkezik. Összefolynak a kis kockák,
megmutatva az ábrázolást. Ez az ábra pedig így fest: az
egyiptomiak gyakran tapasztalták, amint az égből vas hullik (a
vasmeteorit, mint láttuk, könnyen felismerhető, furcsa, kirívó
dolog; a kőmeteorit viszont belesimul a földi kőzetbe) – azaz
többször észleltek meteorit-becsapódást. Ezek az események
különösek, váratlanok voltak számukra. Mégis találtak rájuk
magyarázatot és beillesztették világképükbe a jelenségeket: az
ég vasboltozatából szakadhatnak le, s talán még halált is
okoztak. Ám ismét közeledve hozzá, mozaikjaira hullik és eltűnik
az ábra. A mozaikok pedig önmagukban csak több-kevesebb és
bizonytalan jelentéssel bíró képecskék; csak távolról
szemlélve együtt adnak éles rajzolatot.
Csizmadia
Ákos
Zalaegerszeg, 2004. február 7.
1 Leakey,
Richard: Az emberiség eredete (Kulturtrade, Budapest, 1995) 124. p.
2 Laekey,
87. p.
3 Leakey,
86. p. Az időhatárok természetesen korántsem biztosak, pusztán
irányadók; a modern ember megjelenése éppenséggel tehető 50 000-40 000
évvel ezelőttre is (antropológiai értelemben), 35 000 évvel ezelőtt
viszont már szellemi működésének is biztos nyomait látjuk.
4 Leakey,
127-129. p. A beszéd és a nyelv közötti különbséget kissé felületesen
nem érzékeltetem, de témánk szempontjából ennek nincs különösebb
jelentősége.
5 Donald,
Merlin: Az emberi gondolkodás eredete (Osiris, Budapest, 2001) 229. p.
6 Leakey,
86. p.
7 A távcső világa
(Gondolat, Budapest, 1980). Szerk.: Kulin György, Róka Gedeon 259-260.
p.
8 Csillagászat.
Szerk.: Marik Mikós (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1989) 320-322. p.
9 Kákosy
László: Legrégibb adatok meteoritbecsapódásokról. In: Az alexandriai
időisten. Válogatott tanulmányok (1957-1998) (Osiris, Budapest, 2001)
364. p. Megjelent korábban: In: Természettudományi Közlöny, VIII/8,
1964, 374-375. p. Az előadás főként e cikken illetve Kákosy más munkáin
alapszik. Kákosy professzor szívesen és magas színvonalon foglalkozott
csillagászati, vagy az avval rokon asztrológiai témákkal, mint azt az
idézett kötet más tanulmányai vagy Kákosy László egyéb könyvei is
mutatják (pl. az Egyiptomi és antik csillaghit).
10 Kákosy,
363. p.
11 Kákosy,
363-364. p.
12 Kákosy,
366. p.
13 Kákosy,
366. p.
14 Maga Kákosy László is
erre gondolt (Kákosy, 366. p.).
15 Kákosy,
364-365. p.
16 Kákosy,
364-365. p.
17 Kákosy,
365. p.
18 Kákosy,
365. p.
19 Kákosy László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája (Osiris, Budapest, 1998) 377-381. p. vissza az oldal tetejére |