Tematika |
||||
7. |
A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít |
|||
8. |
A tantárgy célkitűzése, feladata a szakképzés céljának megvalósításában |
|||
A tárgy a mai matematika megalapozását, kereteit tárgyalja és e keretek matematikáját. |
||||
9. |
A tantárgy részletes tematikája |
|||
A matematika
megalapozásáról: halmazelmélet és matematikai logika. Metamatematika. A matematikában minden visszavezethető a halmazelméletre, az pedig a
bizonyításelméletre. A matematika kétféle felépítéséről, a
bizonyításelméletiről és a szemantikairól (modellelméletiről). A formális
nyelv szerepe. A valóság közvetlen matematikai modellje: a szemantika (a
halmazelméleti modell). A modern bizonyításelméletről, a gépi bizonyításról,
a logikai programozásról. Az algoritmus fogalma. Az eldönthetőség matematikai
fogalma. A matematikai logika szerepének változása: a filozófiától az alkalmazott
matematikáig. Az axiomatikus módszer nélkülözhetetlen, példák. Az axiomatikus
módszer korlátairól. Néhány tudomány-filozófiai elv megjelenése matematikai
tételként: megismerhetőség, ellentmondástalanság. Gödel inkomplettségi
tételei. Irányzatok a matematikában: platonizmus, formalizmus, konstruktivizmus
(az utóbbi terjedése). A sztochasztikus gondolkodás térnyerése. A sztochasztika, mint
valószínűségi logika. Bonyolultság, nevezetes bonyolultsági osztályok, a
bonyolultság és a véletlen kapcsolata. Az infinitezimális fogalmának
feltámadása a matematikában, nem-standard matematika. Standard és
nem-standard modellek a tudományban. Nem-klasszikus logikák. |
||||
10. |
Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja |
|||
szorgalmi időszakban |
1 db. zárthelyi |
vizsgaidőszakban |
|
|
11. |
Pótlási lehetőségek |
|||
a TVSZ szerint |
||||
12. |
Konzultációs lehetőségek |
|||
|
||||
13. |
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom |
|||
Ferenczi Miklós: Matematikai logika, Műszaki Kiadó, 2002 |
||||
Davis, P.J., Hersch, R., A matematika élménye, Műszaki Kiadó |
||||
|
14. |
A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) |
|||||
|
14.1 |
Kontakt óra |
28 |
|||
|
14.2 |
Félévközi felkészülés órákra |
||||
|
14.3 |
Felkészülés zárthelyire |
||||
|
14.4 |
Zárthelyik megírása |
0 |
|||
|
14.5 |
Házi feladat elkészítése |
||||
|
14.6 |
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) |
||||
|
14.7 |
|||||
|
14.8 |
Vizsgafelkészülés |
||||
|
14.9 |
Összesen |
28 |
|||
15. |
Ellenőrző adat |
Kredit * 30 |
60 |
|||
|
||||||
A tantárgy tematikáját kidolgozta |
||||||
16. |
Név |
beosztás |
Munkahely (tanszék, kutatóintézet stb.) |
|||
Serény
György |
docens |
|||||
|
|
|||||
|
||||||
|
||||||
A tanszékvezető |
||||||
17. |
Neve |
aláírása |
||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Megjegyzések |
||||||
14.1 sor: Értéke automatikusan kitöltődik az űrlap elektronikus változatában, a „Követelmény” címszónál megadott óraszám értékek alapján, az |
||||||
(előadás+gyakorlat+labor) * (14 oktatási hét) formula
szerint. 14.4 sor: Értéke |
||||||
a minimálisan szükséges számú zárthelyi megírásához felhasználandó idő (a pót zárthelyik nélkül). 14.7 sor: Az „Egyéb elfoglaltság” szöveg |
||||||
helyére a tevékenység konkrét megnevezését kell írni. |
||||||
15. sor: Az itt szereplő értéknek és a 14.9 sorban automatikusan megjelenő tanulmányi óraszám összegnek hozzávetőlegesen meg kell egyeznie! |
||||||
Tájékoztatásul azt vegyük figyelembe, hogy a hallgatók által egy szemeszterben átlagosan 30 kreditnyi munkamennyiséget kell teljesíteni, |
||||||
azaz a szorgalmi és vizsgaidőszak során elvárt terhelés összesen kb. 900 munkaóra. |
||||||