Takács Gábor (Széchenyi István Egyetem, Győr)

Kollaboratív szűrés és a Netflix verseny

 

A kollaboratív szűrés feladata a következőképpen fogalmazható meg:
Vannak felhasználók, és termékek. A felhasználók értékelhetik a termékeket, tipikusan valamilyen diszkrét skálán (pl. 1-től 5-ig).
Feladat: az eddig beérkezett értékelések alapján becsüljük meg, hogy melyik felhasználó melyik terméket hányasra értékelné az eddig még nem értékeltek közül.

A probléma 2006-ban került a tudományos érdeklődés középpontjába, amikor a legnagyobb amerikai DVD kölcsönző cég, a Netflix, 1 millió dollár fődíjú versenyt indított, melynek célja a cég filmajánló rendszerének javítása.
A versenyen több mint 5000 csapat vett részt, több mint 150 országból,
köztük a magyar Gravity (Takács Gábor, Pilászy István, Németh Bottyán, Tikk Domonkos),
amely 2007-ben 4 hónapig első helyen állt, 2009-ben pedig tagja volt annak a szövetségnek, amely szoros befutó után végül második lett.

Az előadás a verseny során kifejlesztett új algoritmusokról,
valamint a verseny tapasztalatairól és tanulságairól fog szólni.

Időpont: okt. 27. kedd 16:15 Helye: BME, Z épület 2. em. 205.

fõoldal