Szántai Tamás (BME Matematika Intézet)

Dr. Bakó András (Budapesti Műszaki Főiskola)

A hazai útburkolat - gazdálkodási rendszer (PMS, Pavement Management System) matematikai modelljei

Útburkolat - gazdálkodási rendszerek kifejlesztését Magyarországon több mint másfél évtizede kezdték el. A fejlesztés különbözõ fázisaiban különféle modellek és számitógépes eljárások készültek, melyek egy része heurisztikus eljárásokon alapul, egy másik része csak városi úthálozatokra vonatkozik, mig a legteljesebb modellek a teljes hazai közúthálózat optimális gazdálkodásának a megoldását célozták meg. Minden esetben meg kell különböztetni az úthálózat egészével foglalkozó ún. hálózati szintû modelleket és a projekt szintû modelleket. A projekt szintû modellek egy-egy konkrétan adott útszakaszról mondják meg a tennivalókat egy vagy több évre elõre, a hálózati szintû modellek viszont a teljes úthálózatra adják meg az optimális felújitási stratégiát, miközben azok egyes útszakaszokra történõ lebontásával nem foglalkoznak. Ez utóbbi modellek nagyméretû lineáris programozási feladatokra vezetnek, különösen abban az esetben amikor több idõperiódusra elõre kell eldöntenünk az optimális beavatkozások szerkezetét. Az elõadásban fõleg ezeket a modelleket és a belõlük származó lineáris programozási feladatok megoldási lehetõségeit fogjuk ismertetni.

Időpont: szept. 25. kedd 16:15 Helye: BME J. épület, II. em. 2.

fõoldal