Vektoros feladatok koordináták nélkül
Sok hallgatónál egyfajta berögzült szokás, hogy egy geometriai feladatnál, mintegy első lépésként, a problémát (egy ortonormált bázis fölvételével) egyből "koordinátatérbe" (esetünkben R3 -ba) helyezi át. Azonban fontos, hogy kialakuljon a megfelelő absztrakt szemlélet is; a vektorok koordináták nélkül is vektorok. Számtalan feladatban a koordinátázás inkább bonyolít, mint segít. Íme egy egyszerű, de szép példa.
Feladat: bizonyítsuk be, hogy nem adható meg úgy egy 4 (nemnulla) vektorból álló gyűjtemény, melyben bármely kettő közötti szög nagyobb mint 120°.
Megoldás: tegyük föl (indirekten), hogy v1, v2, v3 és v4 egy ilyen rendszert alkot. Nyílván azt is föltehetjük, hogy ezek a vektorok mind egység hosszúak (ha eredetileg nem is lettek volna azok, akkor is lenormálhattuk volna őket - ez a közöttük lévő szögeken nem változtat). Ekkor vj· vj = ||vj||2 = 1, míg j≠k esetén, mivel a cos a 0° és 180° közötti tartományon monoton csökken, vj·vk = a vj és vk által bezárt szög koszinusza ≤ cos(120°) ≤ -1/2. Így a szorzatot kifejtve
(v1 + v2 + v3 + v4)·(v1 + v2 + v3 + v4) ≤ 4 + 4*3*(-1/2) = -2,
ami ellentmondás; amit fölírtunk, az az összegvektor hossznégyzete, ami nem lehet negatív.
A fönti példában koordináták fölvételével annyi új változót hozunk be, hogy a feladat teljesen átláthatatlanná válik. Szintén jó geometriai példa ennek a gyakorlati feladatsornak az I/4 -es feladata, mellyel - nem mellesleg - pontosan úgy lehet elbánni, mint a minta-zh kérdéses utolsó geometriai feladatával, melynek akkor most következzen a megoldása.A minta-zh 6. feladatának megoldása
Az ilyen feladatoknál az első lépés, hogy egy ábrát készítünk, és az azon szereplő dolgokra (például pontokra és vektorokra) jelöléseket vezetünk be. Ez igen fontos - e nélkül később nem tudunk rájuk hivatkozni, tehát például nem tudunk velük kapcsolatban egyenleteket sem fölírni. Itt most a rombusz (kék szín) csúcsait A,B,C,D -nek, a kérdéses ismeretlen pontot pedig P -nek neveztük el. A P pontból a négy csúcsba mutató vektor - értelemszerűen - az a, b,c, d nevet kapta, a rombusz élvektorai x és y lettek.
A feladat szövege szerint ||x||2 = ||y||2 = ||a||2 = ||b||2 = 1, ||c||2 = 5/2, és ||d||2 = 3/2. A kérdés az
és y által bezárt α szög koszinusza, ami - mivel egység hosszú vektorokról van szó - éppen az x·y skaláris szorzat értéke. Ennek kiszámolásához egyenleteket fogunk fölírni.
Nyilvánvaló, hogy az ábrán szereplő vektorok nem függetlenek. Például
a P pontból kiindulva, először a d aztán pedig az
y vektorral lépve ugyanúgy az A pontba jutunk, mintha
csak az a vektor szerint mozdultunk volna el; tehát
d + y = a. Ilyesmi
megfontolások alapján számtalan vektoregyenletet tudunk fölírni, nekünk
azonban most csak a következő háromra lesz szükségünk:
i)
x + y =
- d + b,
ii)
d + x = c,
iii)
b - x = a.
Az első egyenlet alapján
x·(x +
y) =
x·(-d
+ b) =
- x·d
+ x·b,
amiből is - tekintve, hogy
x·(x +
y) =
x·x +
x·y,
és persze x·x =
||x||^2 = 1, a kérdéses skaláris szorzat
x·y = -1
- x·d
+ x·b. A második
egyenlet mindkét oldalát önmagával skalárisan szorozva (azaz mindkét oldal
hossznégyzetét nézve):
||d||2 +
2 x·d +
||x||2 =
||c||2
⇒
x·d =
(1/2)(5/2 - 3/2 - 1) = 0,
míg a harmadik egyenletből, a föntihez hasonló módszerrel
||b||2 -
2 x·b +
||b||2 =
||a||2
⇒
x·b =
(1/2)(1 + 1 - 1) = 1/2.
Összetéve a kapottakat, cos(α) =
x·y =
-1 - 0 + 1/2 = -1/2 (azaz x és y
120° fokot zárnak be) és a rombusz területe
T =
||x|| ||y || |sin(α)|
=
||x|| ||y ||
√
1-sin2(α)
=
√ 3 /2.