Tanárinterjú – Szabados Tamás
Tartalomjegyzék - Aki a tudományok királynőjével randevúzik…
A H épület sokak számára a matematika fellegvára a campuson
belül. Az ötödik emeleten található Sztochasztika Tanszék egyik
„toronyszobájában” sikerült Szabados Tamással találkoznunk, akit bizonyára
sokan ismertek valószínűségszámítás óráról, illetve angol nyelvű matematika
kurzusokról.
[b]Azt azonban kevesen tudják önről, hogy az első diplomáját a karunkon szerezte.[/b]
A katonaság után 1967-ben kezdtem meg a villamosmérnöki
tanulmányaimat, majd ’72-ben diplomáztam híradástechnika szakon. A mi
évfolyamunk volt az első, ahol a digitális számítástechnika ágazat megjelent.
Úttörő kiképzést kaptunk a számítástechnika területén. Utolsó évben már a
„villamoskari” matematika tanszék demonstrátora voltam, és elég kellemetlen
volt negyedéveseknek tartani gyakorlatot valószínűségszámításból, akik közül
sok emberrel annak idején együtt indultam. Tapasztalatlan voltam és ügyetlen,
de végzés után itt ragadtam. Két évig tudományos továbbképzési ösztöndíjas
voltam. Ez olyan, mint a mai világban a doktoranduszi képzés. Utána bejártam az
utat: tanársegéd, adjunktus, majd docens lettem. A korai rossz tapasztalatok
miatt éreztem, hogy ha tanítani akarok, matematikát kellene még tanulnom.
Végzés után 72-ben beiratkoztam esti tagozaton hat éves képzésre az ELTE alkalmazott
matematikusi szakára. 1978-ban vörös diplomával végeztem.
[b]Hogyan tudta kamatoztatni az életében e két
terület kombinációját?[/b]
A tanszéken, mint a rendszerváltásig mindenhol, voltak
bizonyos „KK” munkák (költségen kívüli – a szerk.), melyekben sokszor részt
vettem. Többször is voltak ekkor olyan problémák, melyek részben
villamosmérnöki, számítástechnikai, részben matematika jellegűek voltak. Akkori
tanszékvezetőmmel, Rózsa Pállal, évekig dolgoztunk a Videoton számára. Parciális
differenciálegyenletek numerikus megoldására szoftvereket fejlesztettünk a
Videoton számítógépek platformjára. Jó üzlet volt ez a cégnek, mert az akkori
szocialista tábor összes országában jól fogyott a gép. Igazából utáltam
programozni (nevet), de pénzkeresés szempontjából ez volt a lehetőség. A
matematikához képest a programozás rabszolgamunka.
[b]Az
oktatást kedveli jobban, vagy a kutatómunkát?[/b]
Szeretem
az oktatást, de igazán a kutatás az én „kedvencem”. Mikor kis időm van az
oktatási szünetekben, akkor mindig azzal foglalkozom. Évközben rengeteg gond
van a kurzusokkal, sok a hallgató, de mégis sokszor a gyakorlatvezetőkkel több
a probléma, mint a diákokkal. Múlt félévben egyik kurzusomon 17 gyakorlat volt,
az nem kevés gyakorlatvezetőt jelent. Az egyik olyan hátránya, hogy én egyetemi
oktatóként kutattam, és nem főállású kutatóként, abban mutatkozik meg, hogy
nincsen annyi cikkem neves tudományos újságokban, mint amennyi az életkoromhoz
illene és nincs annyi hivatkozás a cikkeimre sem. A továbbiakban szeretnék több
tudományos munkát végezni, több jó cikket írni, több tételt és bizonyítást
felfedezni, és így kárpótolni magam.
[b]Angolul
is oktat.[/b]
Régebben főleg. A nagy évfolyamos órákat nem kedvelem
annyira, hiszen nehéz és hálátlan munka egy hatalmas teremben 470 hallgatóval
kontaktust tartani. A kiscsoportos angol nyelvű órákon személyre szóló
kapcsolatot lehet kialakítani. Hosszú ideig tanítottam a [i]Budapest Semesters In Mathematics[/i] nevű iskolában, ahova amerikai diákok
jönnek egy-két félévre a BSc-jük előtt, már a végzéshez közel, matematikát
hallgatni, amit aztán majd otthon beszámítanak nekik. Szívesen csináltam, hiszen rendszeres kapcsolatban voltam így az
amerikai diákokkal. Meg kell jegyeznem, hogy ezek a hallgatók ugyanolyan
szintűek, hasonló képességűek, mint a magyar hallgatók, szignifikáns
különbséget nem fedeztem fel. Az előítéletek szerintem nem igazak, Amerikában
is megvan a széles spektrum a gyengéktől egészen a kiválóig, mint akár itt a
villamosmérnöki és informatikai karon. Ezt személyesen is megtapasztaltam.
[b]A különböző karok hallgatóival milyen
kapcsolatban áll?[/b]
Legrégebben a villamosmérnöki és informatikai karon oktatok.
Ez a kar rendelkezik talán a legjobb hallgatói állománnyal. Egy tanárnak öröm,
ha a hallgatók átlagos színvonala jó, de a mi Sztochasztika Tanszékünk fő
profilja az építő- és építészmérnöki hallgatók tanítása. Egy kicsivel talán itt
az átlagos színvonal gyengébb, de a már emlegetett spektrum itt is
felfedezhető.
[b]A kutatásai között egy roppant érdekes
részletre lettünk figyelmesek. A biológiát hogyan sikerült házasítani a
matematikával?[/b]
Két fő kutatási területem van. Az első egy elméleti
matematikai irány, a sztochasztikus analízis, amely a pénzügyi matematikának
egy fő eszköze. Ez utóbbi a részvények árfolyamával, befektetésekkel, opciós
jegyek árazásával, pénzügyi piacokkal foglalkozik, de a mechanikában,
biológiában is alkalmazható a sztochasztikus analízis. .
Az én kutatásom itt tiszta matematika, nem az alkalmazás. Ahogyan mondani
szokás: tételeket és bizonyításokat gyártunk. Ha ez sikerül, akkor az ember
cikket ír belőle, és a cikk minőségétől függően egy adott folyóiratban
megjelenik. Persze fontos az is, hogy az ember cikkére hányan és milyen rangú
helyről hivatkoznak. Ez méri a matematikus tudományos munkásságát.
A másik területem az alkalmazott matematika biológiai ága. Ezen belül mintegy tíz éve
foglalkozom a matematikai immunológiával, egy kb. öt főből álló kutatócsoportban,
Tusnády Gábor akadémikus vezetésével. A cél az, hogy az immunrendszer működését
jobban megértsük. Ezt matematikai modellel és számítógépes szimulációs
algoritmussal lehet vizsgálni. A modellnek minél több, apró kis momentumában
hasonlítania kell az orvostudomány által leírt immunológiai működésekhez. Ezek
a sejtszint alatti folyamatok fehérjeszinten zajlanak, a legerősebb
elektronmikroszkóppal sem lehet megfigyelni őket. Sokszor ilyen apró
„óriásmolekulákon” múlik az emberi szervezet működése. A szimulációhoz
pedig matematikai, valószínűségszámítási modellre van szükség. A sejtek és a fehérjék
a vérben véletlenszerűen mozognak, összekapcsolódnak-szétválnak reverzibilisen,
és közben egymással reagálnak, például bekebelezik egymást. A kutatás alapvetően számítógépes
szimulációval folyik. . A legtöbb idő a sok ezer soros
program paramétereinek beállításával telik, ami eléggé időrabló munka és
sokszor az orvosok sem ismerik a szükséges paraméterek optimális értékeit.
Persze a diplomatervezőim sokat segítenek a számítógépes problémákban.
[b] A rák elleni harcban is hozhat eredményeket
ez a kutatás?[/b]
Reményeink szerint igen, bár a rák nem áll a kutatásunk
homlokterében. A legalapvetőbb vonatkozásaiban próbáljuk az immunrendszer
működését vizsgálni. A világon még mindig vannak egymással szemben álló
hipotézisek ezen kérdésekben, mi pedig az épp uralkodó nézettől egy kicsit
másképp próbáljuk megközelíteni a dolgokat. Vannak olyan kérdések a
daganatokkal kapcsolatban, amelyek nincsenek tisztázva. A daganat tipikusan hosszú
idő alatt fejlődik ki, gyakran évtizedek alatt, és főleg idős korban jelentkezik.
Az immunrendszer harcol a saját sejtjeink kóros elváltozásai ellen. Ha a sejt
mutálódik, azt normál körülmények között az immunrendszer elpusztítja. Persze
akad olyan mutáció, amit nem képes megsemmisíteni. Ez az első lépcsőfok. A
mutációnak sok próbálkozásra van szüksége, míg kijátssza az immunrendszer
védelmét és „sikeres” daganatos sejtté alakul át. A kutatásunk itt játszik
szerepet, mert az immunrendszer nem tökéletes, a daganatos sejtek pont a
rendszerben lévő emlegetett lyukakat használják ki. Ez nem azt jelenti, hogy a
helyzet reménytelen, mert hosszabb távon, évtizedek alatt várhatólag ki lehet
fejleszteni olyan gyógymódokat, amelyek segítségével immunrendszerünk maga
küzdheti le a rákos sejteket. Ekkor nem kellene a mai veszélyes kezeléseket
alkalmazni, mint például a kemoterápiát. De pillanatnyilag nincs erősebb
eszközünk. Átütő csodában nem reménykedem, habár a szakirodalomban néha fel
szoktak bukkanni ilyen gyógymódok, de egyikük sem elég hatásos. Hosszú,
fáradtságos munka lesz kidolgozni a megoldást.
[b] Tudna valamilyen rangsort tenni a
diszciplínák között? Fontosabb lehet az emberiség számára a biológia, mint
például a matematika? [/b]
Számomra a matematika a No. 1 (nevet). Szokták mondani, hogy a matematika a
tudományok királynője. Ugyanis nincs még egy ilyen tudomány, ami minden kisebb és
nagyobb eredményét egzaktul bebizonyítja. Sokkal szilárdabb alapokon áll, mint
például a fizika, és ezt a fizikusok sem vitatják. A fizikai bizonyítások is
egzaktak, de azért mindig tartalmaznak egy adag heurisztikát, azaz bizonyos
pontokon ugranak egyet. A matematikusok is tévedhetnek, de mindig megvan a remény, hogy
a hibát ki lehet javítani. Például az euklideszi geometria kétezer
éves bizonyításai még ma is helyt
állnak. Ez nem azt jelenti, hogy az elmélet teljes, új területek születhetnek,
mint például a Bolyai-féle nemeuklideszi geometria ,
amire mi magyarok büszkék is lehetünk. A matematika folyamatosan bővül, sohasem
teljes, de a régebbi tételeken nem változtatunk. A biológiának rengeteg
tisztázatlan alapkérdése, megoldatlan problémája van. De ezzel nem csak a
biológiát akarom lejjebb helyezni, számomra minden alkalmazott tudomány, a
villamosmérnöki tudományok is (nevet) lentebb vannak, mint a matematika. Persze
ez az én személyes véleményem.
[b]A honlapján olvasható agresszióról szóló
cikkét mi ihlette?[/b]
A 2001 szeptember 11-én történt események. Pont abban az évben vesztettem el
édesanyámat, akinek volt egy mondása, ami végül a cikk mottója is lett.
"Az emberek olyan rövid ideig élnek, de még ezt a rövid időt sem képesek
békésen eltölteni." Ez aznap is eszembe jutott és
elkezdtem ezen gondolkodni. Abban az időben tucatjával jelentek meg cikkek, amelyek
azt boncolgatták, hogy mi lesz ennek a globális terrorizmusnak az emberiségre
gyakorolt hatása. Arra jutottam, hogy az egész jelenség gyökere az ősidőkben
keresendő, amikor, mondjuk százezer éve az emberek kis csoportokban éltek és vadászattal és gyűjtögetéssel biztosították a betevőt. Ekkor már nem az volt
a legnagyobb veszély, hogy tudják-e biztosítani rendszeresen a táplálékot, vagy
a természeti erőkkel szemben védekezni tudnak-e, hanem az, hogy más
embercsoportok megtámadhatják őket. Hosszú időn keresztül arra voltak berendezkedve,
hogy egy arra járó csoport elfoglalhatja a területüket, elrabolhatja az
élelmüket, vagy asszonyaikat, esetleg lemészárolhatja őket. Ez evolúciós szempontból azt
jelenti, hogy ha van egy fő környezeti nyomás, akkor a túlélésben az dominál.
Azok az embercsoportok maradtak fenn, akik eredményesen tudtak védekezni, vagy
támadni ilyen esetekben. Ez az evolúciós nyomás alakította ki a mai emberi
kultúrát, a beszédet, az összetartást. Hogy miként különböztetik meg magukat a
másik törzsektől harc közben, szintén nem triviális. Erre az volt a módszer,
hogy befestették magukat, egyértelműen azonosítható jeleket alkalmaztak, vagy
például olyan kommunikációt, nyelvet alakítottak ki, amit csak ők értettek, más
csoportok nem. Tény, hogy Új-Guineában, ahol a mai napig kőkori szinten élő csoportokat
találhatunk, az egymáshoz legközelebb élő törzsek nyelve tér el a leginkább.
Akik egymástól távolabb élnek, azok nyelvében több a hasonlóság. A szomszédos
törzseknek kellett leginkább vigyázni arra, hogy a kommunikációjukat a
szomszédos, esetleg ellenséges népek ne értsék. Ez rendben is volt a történelem
előtti múltban , hiszen ez mozdította előre a
fejlődést, alakította ki a mai kultúrát. De a huszadik század bebizonyította,
hogy ennek a mentalitásnak, mely biológiailag és kulturálisan belénk van
kódolva, ma már semmilyen pozitív hatása nincsen, tkp. egy univerzális
genetikai és kulturális betegségnek tekinthető. .
Amikor az I. világháborúban a központi hatalmak harcoltak az antant
hatalmakkal, annak semmilyen pozitív hatása nem volt, közben emberek millióinak
halálát és szenvedését okozták. Ha csak magunkra gondolunk, elmondhatjuk ezt a trianoni
békeszerződés kapcsán. De ugyanez okozta a még pusztítóbb II. világháborút is, melynek
ezek a békeszerződések adták a csíráját. És visszatérve a 9/11-re, ez a
gondolkodás, hogy az embereket nem egyesével ítéljük meg, hanem az alapján,
hogy melyik csoporthoz tartozik, igen káros. Ennek az ősi örökségünknek ma nincs pozitív
hatása, és nem is lesz. Az írásomnak a végén megemlítem, hogy rendkívül fontos
lenne gyógymódot keresni erre a „betegségünkre”, ha egyáltalán lehetséges ez. A
cikk egyébként átdolgozott formában, magyarul is megjelent a Népszabadságban.
[b] Mint láthatjuk, igen művelt ember.
Milyen hobbijai, kedvenc művészei vannak?[/b]
Egyik legnagyobb hobbim az olvasás. Rendszeresen olvasok szépirodalmat, továbbá
ismeretterjesztő illetve tudományos könyveket, és sajtót is. A költészetben
kedvenceim József Attila és Petri György. Petri György egy közelmúltban elhunyt
költő, liberális és ellenzéki gondolkodása miatt a szocialista rendszerben népellenségnek
számított. Nagyon érdekes, humoros formában igen kritikus
verseket írt. A világirodalomból talán
Shakespeare a kedvencem, akit eredetiben is volt lehetőségem olvasni. Drámáit
verses formában írta, nehéz lefordítani, egy Arany János kell hozzá, hogy jól
visszaadja az eredetit. Rengeteg olyan szójáték van, amit magyarra nem is lehet
áttenni. Például a Szentivánéji álomban az egyik
főszereplőt, a
takácsot [i]Bottom-nak[/i]
hívják, aki egy kritikus ponton szamárrá változik. A neve egyébként feneket is
jelent, ugyanakkor az angol szamár szó, az [i]Ass[/i], szintén ugyanazt, csak
drasztikusabban. Kedvelem még Tolsztojt és Dosztojevszkijt, akik tulajdonképpen
amatőr tudósnak számítanak. Sokszor műveikben úgy elemezték az embert és a társadalmat , mint egy szociológus, vagy pszichológus.
Tolsztoj a Háború és békében leírta például, hogyan alakul ki egy háború és mi
történik az emberekkel közben. Thomas Hardy egy nálunk kevésbé ismert angol író, nekem az egyik
kedvencem, mert „mikroszkopikus” megfigyelésekkel tűzdelte tele a regényeit.
Olyanokkal, amelyeket én, mint egy "köznapi halandó" látok, de nem
vagyok képes tudatosítani magamban, pláne leírni őket. Ha ilyen nagy íróval,
költővel találkozunk, akkor azon túlmenően, hogy jól töltjük az időnket olvasás
közben, annak járulékos haszna, hogy kicsit talán jobban megismerjük az
emberiséget.
[b]Láthattuk önt Vágó István műsorában is. [/b]
A
feleségem kijelentette, hogy fel kellene újítani a lakásunkat, de nem volt elég
pénzünk. Egy lakásfelújítás, mindenki tudja, milliókba kerül. Az egyetemi
oktatói fizetés nem túl fényes, így azt találtuk ki, hogy el kellene menni a Legyen ön is milliomos játékba, és meg kellene
próbálni ott minél több pénzt összeszedni. Nos, feleségem kijelölt erre a nemes
feladatra, hogy nekem kell ezt megpróbálni. (nevet) Tényleg el is mentem, és
akkor meglepően könnyen bruttó öt millió forintot össze is szedtem. Tudni kell,
hogy ebből ugyanúgy a 38%-os személyi jövedelemadóval adózni kell, és ugyanúgy
összevonják a többi az évi jövedelemmel. Mindenesetre így is egy nagyon szép
pénz volt, és sikerült a lakásunkat szépen felújítani belőle.
[b]És milyen élmény volt a forgatás?[/b]
Vágó
úr nagyon rokonszenves ember, nagyon ért a dolgához. A játékra jelentkezéskor föl
kellett hívni valami telefonszámot, és válaszolni kellett valamilyen kérdésre.
Ha valaki nagyjából jól válaszolt, akkor azt visszahívták egy másik időpontban,
amikor újabb kérdések következtek. Előre nem jelezték a hívást, így nem lehetett
segítséget használni. Harmadszorra is jelentkeztek. Egy intelligens hölgy,
talán egy gimnáziumi magyar, vagy történelem tanárnő tette fel a kérdéseket egy
készletből, és feljegyezte a válaszaimat. Miután kiértékelték a kérdéseket,
behívtak játékosnak. Ugye van tíz fő, és még behívnak egy-két tartalékot arra
az esetre, ha valaki megbetegedne. Én nem tartalék voltam. Van egy próba,
háromszor kipróbáljuk a sorkérdéses játékot, még nem élesben. Meg kell, hogy
mondjam, ott eléggé rosszul szerepeltem. Volt egy kollégánk a tíz közül, aki
villámgyorsan és jól válaszolt, ott le is tettem arról, hogy bekerülök a
játékba. Szerencsére a sorkérdés, amit élesben kaptunk, viszonylag összetettebb
volt, így azt a kollégámat néhány tized másodperccel sikerült megverni. Pont
egy ideális kérdés volt, ami nekem se túl nehéz nem volt, se túl könnyű. Amikor
valaki bekerül a főjátékba, akkor elrendelnek egy kb. félórás szünetet. Az a
sejtésem, hogy ilyenkor "beidomítják" arra a személyre a számítógép
kérdéseit. Az előzetes felmérések alapján tudják, hogy ki ő, miket tud, miket
nem, és úgy válogatják a kérdéseket logikusan, hogy lehetőleg senki se essen ki
az alacsony kérdéseknél, és lehetőleg senki se érje el a negyven millió forintot.
Ha mindenki könnyen eljutna ide, akkor tönkremenne a vállalkozás.
Magánvállalkozás a műsor, tehát nekik a csatornától kapott bevételből kell
kifizetni a nyereményeket is.
[b]Olvastuk
az egyik kritikáját az interneten, miszerint a videojátékok elveszik az időt az
olvasástól. Erről mi a véleménye bővebben?[/b]
Amikor
én gyerek voltam, nem létezett televízió, pláne nem volt számítógép és
videojáték. Olvastunk, könyvtárba jártunk, és szellemi aktivitást
igénylő játékokat játszottunk: fejtörőket, vetélkedőket, vagy sakkoztunk. Az
olvasás különösen fontos, mert annak révén jutunk el oda, hogy valamit fogalmi
úton el tudjunk sajátítani. Amikor valamit olvasunk, akkor tulajdonképpen egy
szimbólumsorozatot a szemünkkel beviszünk az agyunkba, dekódoljuk, majd
átértelmezzük, és beazonosítjuk azt a kódsort, ami például valami valóságos
tárgy (asztal), vagy bonyolultabb fogalom. Eközben a fejünkben állandóan ez a
kódolási-dekódolási folyamat játszódik le. Ha ehhez hozzászokunk, akkor sokkal
könnyebben megbirkózunk az iskolával. Könnyebben vagyunk hajlandók elfogadni új
fogalmakat, és képesek vagyunk feldolgozni és elsajátítani őket. Sajnálom a mai
fiatalságot. Azt hittem, amikor a televízió majd teret hódít, annak csupa
pozitív hatása lesz, de kiderült, hogy nem. Elrabolja a fiatalok sok idejét.
Ott ülnek, és ezt a sok audiovizuális információt benyelik, de ilyenkor nincs ez
a dekódolási folyamat. A televízió és a videojáték audiovizuális
oda-visszacsatolás, amelyben nincs meg ez a gondolkodási folyamat, mert
automatikus reflexeken alapul. Ez abba az irányba tereli az embert, hogy ne
gondolkodjon, hanem automatikusan, reflexből cselekedjen. És az a sok erőszak,
amit a tv-ben, játékokban látunk, az is káros. Nem, hogy kigyógyítaná az
emberiséget a már említett betegségből, hanem még erősíti is ezt a reflex-szerű
cselekvés és az előítéletes gondolkodás által.
[b]Ön szerint ez nem lehet tudatos? Nem állhat
valakinek ez érdekében?[/b]
Veszélyes
dolog az összeesküvés-elmélet. Én azt gondolom, hogy ez megint ugyanannak a bajnak
a tünete, amiről az előbb beszéltünk. Tehát valaki megpróbálja az emberek
valamilyen csoportját egy skatulyába zárni, kinevezni az ő ellenségének, vagy a
népe ellenségének. Mindenfajta ilyen címkézés már a betegség tünete. Nem azt
nézzük, hogy helyes-e, amit mond, hanem elfogultan, pusztán címkézés alapján
kikiáltjuk, hogy ő rosszat akar nekünk, többet már nem is hallgatjuk meg, amit
ő mond. Először meg kell nevezni a problémát. Probléma az, hogy a kisgyerek túl
sokat ül a tv előtt, és túl sok videojátékot játszik. Ne keressünk olyan csoportot, akik ezt szándékosan csinálják, hanem ültessük be a köztudatba, hogy ez rossz
dolog. Ne engedjük, hogy a gyerekünkkel ez történjen. Ne engedjük, hogy a tv
nappali műsorokban olyan adást sugározzon, ami káros lehet a gyermekeinknek.
Tiltakozzunk ez ellen, ha kell, civil mozgalmat hozzunk létre, amelyik ez ellen
harcol, és így tovább. Ez jó dolog,
ebben nincs összeesküvés-elmélet. Ha mi elkezdünk úgy gondolkodni, hogy valahol
valakik szándékosan a mi gyerekeinket tönkre akarják tenni, akkor már mi is a
betegség vírusát hordozzuk.
Köszönjük az interjút!
Géczy Attila, Sebők Gábor, Szabó Ádám