Hogyan írhatunk generátorkifejezést (-függvényt)

A yield kulcsszó a return-höz hasonló, kivéve hogy a létrehozott objektum nem függvény, hanem generátor. Ha meghívjuk, a generátorfüggvény kódja nem fut le, csak visszaad egy generátor objektumot, ami iterálható. Az első iterációnál a kód elejétől lefut az első yield-ig, és visszaadja az abban megadott értéket. A következő ciklusban innen folytatja a futást egészen a következő yield-ig, és egészen addig folytatódik így, amíg már nem talál több yield-et. (yield = hozadék)

Várható érték

Legyen $X$ egy diszkrét valószínűségi változó. Az $X$ várható értékén az $$ \mathbb{E}[X]=\sum\limits_{x\in X}{x\mathop{\mathbb{P}}(X=x)}. $$ értéket értjük.

Példa: Számítsuk ki két kockadobás összegének várható értékét!

Mennyi a tapasztalati várható érték, azaz az átlag? Pl. 1000 kísérletből?

Az első házi feladathoz

Ötlet egy lehetséges másik megoldáshoz

Szentpétervári paradoxon

Egy kaszinó a következő játékot ajánlja: egy érmével addig dobunk, míg a fej oldalára nem esik. Ha ez az $n$-edik feldobáskor történik meg, akkor a játékos $2^n$ forintot nyer (ld. Wikipédia). Szimuláljunk $m$ játékot (azaz $m$ fej dobásig játszunk). Mennyi a nyeremény átlaga $m=100$, $m=10000$ és $m=1000000$ esetén?

A program kimenete e három átlag három tizedesjegy pontossággal megadva (3 tizedes a tizedespont után) és szóközzel elválasztva.

A feladat célja egy végtelen várható értékű valószínűségi változóval való tapasztalatszerzés. A kérdés az, hogy vajon mennyiért adjon egy ilyen játékot a kaszinó, hogy ne járjon rosszul (e kérdésre nem kell válaszolni).

A feladat a példatárban 3.21 sorszámmal szerepel.