Korábbi kutatási projektek
Periodikusan változó szélsebesség hatása aeroelasztikus szárnymodell esetén

Stabilitásvizsgálatot végeztem el egy két szabadságfokú aeroelasztikus szárnymodellre paraméteres gerjesztés esetén. A modell helikopterek előre történő repülésének felel meg, amikor a rotorlapátok által észlelt relatív szélsebesség periodikusan változik. Numerikus stabilitásvizsgálatot végeztem különböző paraméteres gerjesztési frekvenciákra. Ezenkívül 2:1-es paraméteres rezonancia esetére analitikus stabilitásvizsgálatot is végeztem perturbációs módszerek alkalmazásával. Ebben az esetben a paraméteres gerjesztési frekvencia megegyezik a belebegési frekvencia kétszeresével. Mind a többskála-módszert, mind pedig a Hill-Bolotin módszert használtam. Az analitikus stabilitási határok jó egyezést mutattak a numerikus eredményekkel.
Ez az ábra mutatja a numerikus stabilitástérképet. A dimenziótlan rotor forgási sebességének \(\delta\) és a dimenziótlan előrehaladási sebesség \(\varepsilon\) függvényében van ábrázolva az idő, amíg a szárnyrezgés amplitúdója egy adott értéket elér. Piros szín jelöli a stabil tartományt, míg kék szín az instabil tartományt. A csúszkával a paraméteres gerjesztési frekvencia és a belebegési frekvencia aránya \(\gamma/\Omega_0\) változtatható. Amennyiben \(\gamma=2\Omega_0\), akkor az analitikus stabilitási határok is ábrázolásra kerülnek.
\(\gamma/\Omega_0\)