Bevezetés
Előadásomban be szeretném mutatni, hogy a matematika tanításában, de akár a matematikán belül is, a tételek bizonyításának némelyikénél miért lehet visszatérni a nonverbális eszközökhöz, és hogy a szavak nélküli matematikai bizonyítások létjogosultságának milyen történelmi előzményei és szemiotikai-érveléstechnikai indokai vannak. A történeti és szemiotikai bevezető után egy konkrét témát dolgozunk fel, a projektív geometrián belüli Desargues-tételkört, illetve ennek tanítását, melyben pusztán ábrákkal, nagyon kevés szóbeli érveléssel a téma nagyon mély rétegeibe dogunk majd eljutni. Ezzel a példával igazoljuk, hogy a diagrammatikus érvelés legalábbis a matematika tanításában, de akár a matematikán belül is egyenértékű képes lenni a verbális bizonyítási stílussal. Megjegyezzük, hogy ezt az igen régi módszert a gyakorlatban is kipróbáltuk a budapesti Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium kilencedikes és tizedikes rajz és művészetek tagozatos diákjai körében.
Bizonyítás ábrákkal
Különcök és humanisták
Reuben Hersh A matematika természete című könyvében vezeti be a „különc és humanista” fogalmát, mely az extravagáns, lázadó, tudományát forradalmasító matematikus zseni képét vetíti elénk. Elgondolkodhatunk azon, hogy ez a kép, például a szerelméért lovagiasan párbajozó, majd életét ott vesztő Galois-é, vagy a semmiből egy új világot teremtő Bolyaié, illetve a csatatérré vált Szürakuszai homokjába is geometriai ábrákat rajzoló Arkhimédészé milyen viszonyban van az elmékben a matematikaórákról feltoluló típusszerű képekkel, a szürkeséggel, a kiszámíthatósággal, a komolysággal. Igen, ez a fogalom, a „különc és humanista” valamit próbál visszaadni abból a lelkesedésből és extravagáns gondolkodásmódból, ami Galois-t, Bolyait, Arkhimédészt juttatja eszünkbe. A „különcök és humanisták” Reuben Hersh matematika-történetében ill. matematika-filozófiájában mindig azok, akik a gondolkodás fő csapásirányától eltérve, valami újjal hozakodtak elő. Különcök, mert egyedi módon közelítenek a tudományukhoz, nem foglalkozva azzal, hogy munkájukat a kortársak sokszor érthetetlennek, értéktelennek, feleslegesnek tartották. Humanisták, mert a matematikát emberi tevékenységnek tekintetik, az ötletet, a felfedezéshez vezető utat tartják a matematikai munkában a legfontosabbnak.
Témánk szempontjából a rezidens különc Euklidesz, ami azért hangzik furcsán, mert ő az, akire úgy gondolunk, mint aki az első matematika tankönyvet írta és ő az, akitől a definíció-tétel-bizonyítás hármas által jellemezhető deduktív jellegű matematikát szokta az utókor eredeztetni. Reuben Hersh rámutat arra, hogy Euklidesz pont abban volt különc, hogy az őróla elnevezett szigorú és feszes matematikai stílust az olvasóval szinte összekacsintva sokszor ábrákkal oldotta. Ez persze nem egy nyilvánvaló észrevétel és némi indoklásra szorul.
Lássuk be!
Nem feltételezhető joggal, hogy műve az Elemek (Sztoikheia) az első volt a nemében. Elemek előbb is léteztek, de talán azért maradhatott fenn ez a munka ilyen sok példányban, mert az lett legjobban megírva. Amiben Euklidesz mindenképpen humanista, az az, hogy integrálta a verbális matematikát a korábbi matematikai korszak vizuális bizonyítási technikáival. Szabó Árpád világhírű matematikatörténész volt az, aki klasszika-filológiai módszerekkel kimutatta, hogy a korai görög matematika legalább két eltérő módszertani szakaszra tagolható.
Kettősség figyelhető meg tehát a matematikai megismerési módszerekben és kettősség mutatkozik a matematika művelésének történetében is. Erre a kettősségre mutat jól rá egy kedves anekdota. Egy kollégám, aki inkább a humaniórák iránt érdeklődött és a matematikát meglehetősen antipatikus tudománynak tartotta említette a „belátás” szó taszító voltát, mintegy végső okként, hogy miért nem szereti a matekot. Bizonyítás, igazolás, megmutatás, belátás. Ezek a fogalmak a matekórán ugyanazt jelentik. Pedig a köznyelvi értelmében szétválnak, akár úgy, hogy ellentétbe kerül a verbális érvelés a láttatással, akár azzal, hogy használjuk azt a fölényeskedő fordulatot, hogy „lássuk be!”, mintha azt mondaná a tanár: „ássuk be, hogy nekem van igazam”. (Néha az ember nem is tudja, hogy a kifejezéseivel milyen lelki traumát okoz a gyanútlan hallgatóságban. Nyilván az előbb említett kollégám félreértette a „belátás” szó matematikában használatos értelmét.)
A diagrammatikus érvelés létjogosultsága – az Elemek, mint klasszikus példa
A tárgyalás szempontjából nem lényegtelen, hogy egyáltalán van-e létjogosultsága a grafikus érvelésnek vagy sem. Szerves része-e a matematikai bizonyítási módszernek az ábrákkal történő igazolás? Van-e erre példa, volt-e olyan kor, amikor az ábrákkal való bizonyítás lényeges részét alkották a matematikai érveléseknek? Erre egy történeti példa elemzésén keresztül válaszolunk, éspedig Euklidész Elemek c. klasszikus könyvét vesszük alapul.
1. ábra
A Desargues-tételkör – egy példa az ábrákkal való bizonyításara
A perspektivitás kétféle fogalma
Két jellegzetes ábrára szinte mindenki emlékszik a geometriai tanulmányaiból. Az egyik a háromszög középpontos nagyítása, a másik a tengelyes tükrözés mindkét ábra a perspektivitás egy-egy központi fogalmát hozza előtérbe. Lássuk először a középpontos hasonlóságot!
1. Feladat. Adott pontból kicsinyítsünk felére egy adott háromszöget!
A megoldás nagyjából a következőképpen zajlik. Felezzük meg az OA, OB, OC szakaszokat. Ekkor például az OAB háromszög kicsinyített képe az OA'B'C' háromszög lesz, így az ABC háromszög oldalainak kicsinyített képei rendre az A'B'C' háromszög oldalai lesznek.
2. ábra.
Középpontos hasonlóság
Rögtön rámutathatunk arra, hogy a háromszög és képe egymáshoz a kicsinyítés középpontjára vonatkozóan perspektív, általában ugyanis a két háromszög pontra vonatkozó perspektivitásának definíciója a következő:
1. Definíció. Az ABC háromszög és a neki megfeleltetett A'B'C' háromszög pontra perspektív, ha van olyan pont, melyen a megfelelő csúcspárok által meghatározott egyenesek mind áthaladnak.
A témakör másik jellegzetes fogalmát idézi fel bennünk háromszög tengelyes tükrözése.
2. Feladat. Adott egyenesre tükrözzünk egy háromszöget, melynek oldalai nem párhuzamosak a tükörtengellyel! Hol metszik egymást a megfelelő oldalak egyenesei?
A tengelyes tükrözést például úgy tudjuk megvalósítani, hogy kijelölünk a tengelyen két tetszőleges pontot, majd előbb az egyikbe, majd a másikba beszúrjuk a körzőt és rendre körívezünk a tükrözni kívánt pontokig kinyitott körzővel. A szerkesztési pontatlanság dacára a szimmetria miatt mindenki számára világos, hogy az egyenesek a tengelyen metszik egymást.
3. ábra.
Tengelyes tükrözés
A háromszög és képe egymáshoz egyenesre perspektív lesz, ugyanis az egyenesre vonatkozó perspektivitás definíciója:
2. Definíció. Az ABC háromszöghöz a neki megfeleltetett A'B'C' háromszög egyenesre perspektív, ha a megfelelő oldalegyenesek metszéspontjai egy egyenesre esnek.
A Desargues-tétel
Felvetődik a természetes kérdés: mindig igaz ez? Kis próbálkozás, néhány eset megszerkesztése tután könnyen eljuthatunk a szubjektív bizonyosságig, hogy a háromszögpárok kétféle perspektivitása mindig együtt jár. Egymáshoz perspektív háromszögeknek erről a kettős tulajdonságot mutató sajátosságáról szól Desargues tétele: ha két háromszög pontra perspektív, akkor egyenesre is perspektív (és viszont). Most a tételt csak egy tipikus szituációban igazoljuk, de a bizonyítás nehézség nélkül kivitelezhető a fenti atipikus esetekben is.
4. ábra.
A Desargues-elrendezés
Tétel – (Desargues). Ha két háromszög pontra perspektív és a megfelelő oldalak egyenesei metszik egymást, akkor a két háromszög egyenesre is perspektív.
Ha most az ábrát nézzük, akkor könnyen térgeometriaivá tudjuk transzformálni a feladatot azzal, hogy a ABCA'B'C' hatszöget egy háromoldalú csonka gúlának tekintjük. Ekkor az egész tétel, mintha megelevenedne. Mintha magában tartalmazná bizonyítását is. Egyszerűen láthatóvá válik maga az okozat és az ok is.
5. ábra.
A Desargues-elrendezés, mint térbeli elrendezés egy nézetének ábrázolása. A keresett egyenest a két sík metszésvonala adja.
6. ábra.
A Desargues-elrendezés egy másik nézetből
Tehát, tekintsük azt a csonka gúlát, melynek alapsíkja az A'B'C' háromszög síkja, a csonkítás síkja pedig az A, B, C pontok által kifeszített sík. Az ABC háromszög oldalegyenesei mind a metsző síkban, az A'B'C' háromszög minden oldalegyenese az alap síkjában van. Tehát ha ezek az egyenesek metszik egymást, akkor a metszéspontok csak a két sík metszésvonalán lehetnek, azaz egy egyenesbe esnek. Ezzel bebizonyítottuk a tételt.
Egy egyszerű következmény
Mire használható egy olyan tétel, mely ugyan nincs benne még az emelt szintű tananyagban sem, de bizonyításának minden eleme közepes kompetenciaszinten helyezkedik el és belátáshoz csak egy jól kivitelezett ábra kell? Például arra, hogy olyan nagyhírű és olyan ritkán bebizonyított tételek igazolásához jussunk el, mint az Euler-egyenes tétele. Mint ismeretes, az Euler-egyenes egy háromszög súlypontján, magasságpontján és körül írható körének középpontján áthaladó egyenes, a tétel pedig arról szól, hogy a szóban forgó három pont tényleg egy egyenesbe esik. Vegyük észre, hogy pont ilyen állítást tesz maga a Desargues-tétel is, azaz arra ad elégséges feltételt, hogy három pont egy egyenesbe essen. Lássuk tehát a tételt!
7. ábra.
Az Euler-egyenlet tételének bizonyítása
Tétel – (az Euler-egyenes, speciális eset). Legyen az ABC nem-egyenlőszárú háromszög. Ekkor a háromszög súlypontja, magasságpontja és köré írható körének középpontja egy egyenesbe esnek.
Természetesen a grafikus bizonyításokkal sem lehet az ötleteket megspórolni. Legfeljebb nem kell annyit írni. Az elrendezésbe bele kell először látni egy Desargues-szituációban álló ponthetest. Az esetleg hosszas morfondírozást követően megszülető ötletet a következő lemmában fogalmazhatjuk meg.
Segédtétel – Legyen Fa az a oldal és Fb a b oldal felezéspontja, valamint O a körülírt kör középpontja, M a magasságpont. Ekkor az ABM háromszög és az FaFbO háromszög az ideális egyenesre perspektív és a perspektivitás középpontja az ABC háromszög súlypontja.
A segédtétel teljesen magától értetődik. Az FaFbO oldalegyenesei két felezőmerőlegessel és egy középvonallal esnek egybe. Ezek párhuzamosak rendre két magasságvonallal és egy oldalegyenessel, azaz az oldalai párhuzamosak az ABM háromszög oldalaival. Tehát a két háromszög pontra (egy ideális pontra) perspektív. A Desargues-tétel következményekén a két háromszög pontra is perspektív, már csak azt kell megkeresni, hogy mi lesz a perspektivitás középpontja. Ha a megfelelő csúcsokat összekötjük, akkor a perspektivitás középpontját kapjuk. Az AFa és a BFb szakaszok metszéspontja a súlypont, hisz maguk a szakaszok a súlypontot adják. Ám a tétel szerint a harmadik pontpár egyenesének, azaz az OM egyenesnek is ezen a ponton kell áthaladnia, azaz az S súlypont, az O és az M egy egyenesbe esnek. Ezzel a tételt bebizonyítottuk.
8. ábra.
Az Euler-egyenes (MSO egyenese), a két háromszög perspektivitásának tengelye
Mindezzel tehát bemutattuk, hogy a matematikát lehet minimális szöveges érveléssel, pusztán ábrák és diagramok segítségével is igényesen művelni.
Hivatkozott művek
Barbin, Evelyne: Evolving Geometric Proofs in the Seventeenth Century: From Icons to Symbols. In: Gila, H. – Jahnke, H. N. – Pulte, H. (szerk.): Explanation and Proof in Mathematics – Philosophical and Educational Perspectives. Springer, 2010.
Euklidész: Elemek. Ford. Mayer Gyula. Gondolat, 1983.
Hersh, Reuben: A matematika természete. Ford. Kepes János – Pócs Ádám. TypoTeX Kiadó, 2000.
Kutrovátz Gábor: Philosophical Origins in Mathematics? Árpád Szabó Revisited. 13th Novembertagung on the History of Mathematics. Frankfurt, 31.10–3.11.2002, http://hps.elte.hu/~kutrovatz/frankfurt.pdf (2014. augusztus 23.)
Máté András: Árpád Szabó and Imre Lakatos, On the relation between history and philosophy of mathematics. In: J., Stegania (szerk.): Perspectives on Science, Special Issue: Hungarian Studies on Imre Lakatos, Volume 14, Number 3, Fall 2006.
Molnár Zoltán: Mi fér bele a tananyagba projektív geometriából?, A matematika tanítása: módszertani folyóirat, 2012/4, pp. 16-21.
Peirce, C. S.: Καινα στοιχεια (“New Elements”) In: Eisele, Carolyn (szerk.): The New Elements of Mathematics by Charles S. Peirce. Volume IV, Mathematical Philosophy. Mouton Publishers, The Hague, Netherlands, 1976a.
Ruzsa Imre: A matematika néhány filozófiai problémájáról, Tankönyvkiadó, Budapest, 1966.
Szabó Árpád: A görög matematika. Magyar Tudománytörténeti Intézet, 1997.
*Ez a dolgozat az evangélikus iskolák kutató és alkotó tanárainak második konferenciáján (Deák Téri Evangélikus Gimnázium, 2014. március 25.) a Természettudományi és matematikai szekcióban elhangzott előadás írott, bővített változata.
†Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium, 1187 Budapest, Kossuth tér 2., molnar.zoltan@sztehloiskola.hu, BME, Matematikai Intézet, Algebra Tanszék, 1111 Budapest, Egry József u. 1., mozow@math.bme.hu
1Szabó 1997, 33. o
2Szabó 1997, 20. o.
3Szabó Árpádról nagyon sok érdekes részlet tudható meg a Máté 2006 tanulmányból és a Kutrovátz 2002 konferencia előadásból.
4http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Euclid_Lueneburg_ms_16r.jpg
5Hersh 2000, 197. o.
6Peirce 1976a, p 238.
7A diagramokkal operáló geometria szemiotikai elemzéséről olvashatunk például a Barbin 2010 tanulmányban.
8Kiváló példa erre a japán IES cég által kifejlesztett ingyenes online java szkriptjei, melyek pl. a geometria leglátványosabb tételeit mutatja be. A Pithagorasz-tétel Elemekben megjelenő bizonyítása például a http://www.ies-math.com/math/java/geo/pythasx/pythasx.html alkalmazásban sajátítható el.
9Ruzsa 1966, 169. o.
10Ami, persze nem azt jelenti, hogy Zénón bizonyításai az említett absztrakt tételeket szándékoznák igazolni. Ez megalapozatlan szövegkritikai és anakronisztikus matematikatörténeti kijelentés lenne.
11A témának a matematika tanítása szemszögéből részletesebb, matematikailag igényesebb kifejtése található meg a Molnár 2012 cikkben.
12A matematikai szakzsargonban néha tipikusnak nevezünk egy szituációt, ha nem-nulla valószínűséggel bekövetkezik és atipikus a szituáció, ha nem. Például az, hogy két sík a térben párhuzamos, az atipikus, mert elhanyagolhatóan kicsi annak a valószínűsége, hogy ha két síkot tetszőlegesen választunk a térben, akkor azok ugyanolyan állásúak lesznek.
13Ebben semmi misztikus nincs. Nem kell összeveszniük azoknak, akik szerint a párhuzamosok nem metszik egymást a végtelenben, azokkal, akik szerint metszik egymást. A matematikusok birodalmának Pax Romanaja azzal valósul meg, hogy a matematikai körültekintés a két álláspontot más témakörbe csatornázza be. Az euklideszi geometriában nem találkoznak a párhuzamosok. De ez nem euklideszi geometria, hanem annak egy kiterjesztése, a projektív sík geometriája. Ott, a párhuzamosok metszik egymást.