Időpont | Helyszín | Gyakorlatvezető |
Hétfő, 8 30'-10 | St 413 | Csikja Rudolf |
Az aktuális gyakorlatok anyagát Csikja Ruditól kapják.
Folyamatosan készül ezekről jegyzet, amit a zárthelyi előtt :) föl fogunk tenni.
Íme, itt van, máris, annak jeleként, hogy közelg a zh.
Előkészítő feladatok a korábbi tárgyakból.
Enélkül nincs értelme hozzáfogni a tárgy tanulmányozásához.
Szóval amíg ennek kilencven százalékát nem tudják és értik biztonságosan,
addig ne foglalkozzanak differenciálegyenletekkel.
Rásegítő, .dvi alakban,
Rásegítő, .pdf alakban,
Rásegítő, .ps alakban.
Simon Péter gyakorlati anyaga az ELTE TTK matematikus hallgatói számára.
Kovács Sándor: Beadandó feladatok másodéves matematikusoknak, (Hallgatók|ELTE|Matematikus|KDE).
Nap | Időpont | | Helyszín |
2007. április 3. csütörtök | 18-20 | Első zárthelyi | H ép. VI. em. 61. |
2007. május 8. csütörtök | 18-20 | Második zárthelyi | H ép. VI. em. 61. |
A zárthelyiket elsősorban, de nem kizárólag feladatmegoldásból írjuk,
előtte ismertetünk egy mintazárthelyit.
A zárthelyikhez egy A/4-es oldalnyi (nem lapnyi!) saját kézzel
(a viták elkerülése érdekében nem fekete tintával) írott,
nem másolt segédeszközt lehet használni;
mást - beleértve bármilyen számológépet, mobiltelefont - nem.
A zárthelyikre mindenki a feladatok számával megegyező számú,
otthon előre összetűzött, megszámozott, névvel
ellátott A/4-es papírral és személyi vagy diákigazolvánnyal
jelenjen meg.
Minden feladat megoldását külön lapra (nem oldalra!)
írják, mert az egyes feladatokat más-más javítja.
A táblázatban most a névsor.
Korábbiak, mire jön az aktuális, fölfrissítem. Nagyon más lesz: több lesz az elmélet,
és külön az elméletből és a gyakorlatból is el kell érni a 40 %-ot.
Ezekből válogatjuk az elméleti kérdéseket.
1. mintazárthelyi és megoldása
a mintazárthelyi .pdf alakban,
a mintazárthelyi megoldása .pdf alakban.
2. mintazárthelyi
.dvi alakban,
.pdf alakban,
.ps alakban.
Nap | Időpont | | Helyszín |
2008. június 2. hétfő | 8-10 | Konzultáció | R 505 |
2008. június 3. kedd | 8-10 | Írásbeli vizsga | K.3.14 |
2008. június 3. kedd | 14-15 | Jegybeírás, szóbeli | H 311 |
2008. június 9. hétfő | 8-10 | Konzultáció | R 505 |
2008. június 10. kedd | 8-10 | Írásbeli vizsga | K.3.14 |
2008. június 10. kedd | 14-15 | Jegybeírás, szóbeli | H 311 |
2008. június 23. hétfő | 8-10 | Konzultáció | R 505 |
2008. június 24. kedd | 8-10 | Írásbeli vizsga | K.3.14 |
2008. június 24. kedd | 14-15 | Jegybeírás, szóbeli | H 311 |
A NEPTUNon jelentkezni az írásbeli vizsgára kell,
a vizsgát megelőző napon déli tizenkét óráig.
A vizsgát lemondani a dolgozatok kiosztásáig lehet.
A vizsgadolgozat egyszerű elméleti kérdésekből és
feladatokból fog állni (olyanokból is, amelyek nem fértek
be a zárthelyikbe: parciális differenciálegyenletek).
Minderre 120 perc fog a delikvensek rendelkezésére állni.
Az összes feladat teljes, hibátlan megoldásért 50 pont kapható.
A vizsgán is egy A/4-es oldalnyi, nem lapnyi, kézzel írott puska
használható, javasoljuk erre fölírni az alapintegrálokat
és (esetleg) a Laplace-transzformációra vonatkozó tudnivalókat is.
A jegybeírásra mindenki hozza el az indexét, azt
a következő napi eredményhirdetésen visszakapják.
Különböző módokon lehet pontokhoz jutni,
a vizsga után a pontok összege alapján adunk osztályzatot
a szokásos határok szerint.
Év közben pontokat a következő módokon lehet szerezni.
A gyakorlatokon mutatott teljesítmény alapján legfeljebb 5-öt.
Az előadáson kitűzött feladatok megoldásával.
Összesen várhatóan körülbelül 5-öt;
szorgalmas évfolyamoknál az élmezőny sokkal többet is el
szokott érni! A feladatokat a kitűzésük utáni
héten kell az előadáson beadni.
A Mathematica alkalmazásával differenciálegyenletek
(numerikus, grafikus és szimbolikus) vizsgálatára.
Szóval amikor kedvük van, használják a programot.
És végül, de elsősorban a két írásbeli zárthelyiből legfeljebb
25-25 pontot.
Ha valaki az év közben mindkét zárthelyit
legalább 10 pontosra megírta,
akkor megkapja az aláírást
(az aláírást tehát meg lehet külön is kapni, de vizsgajegy nélkül
semmilyen értéke nincs!), és jöhet vizsgázni.
Ellenkező esetben pótzárthelyit kell írni.
Remélve, hogy erre nem lkesz szükség, a pótzárthelyinek egyelőre nincsen idpontja.
Akinek ez sem sikerül, az a vizsgaidőszak első két vizsgáján pótolhat
gyak. i.v. jeggyel, amikor a többiek vizsgáznak.
Először is: aki írt két sikeres zárthelyit, és ezekből
(tehát nem pótzárthelyivel és nem a kiegészítő pontokkal)
legalább 30 pontot szedett össze, annak megajánlunk egy közepes
osztályzatot.
A vizsgán az évközi teljesítményhez hozzáadjuk
a vizsgadolgozat pontszámát,
és osztályzatokat ajánlunk meg az alábbi táblázat
szerint:
-39 | elégtelen |
40-54 | elégséges |
55-69 | közepes |
70- | jó |
Speciálisan:
szóbeli vizsga nélkül jelest kapni nem lehet.
Akinek a megajánlott osztályzata legalább közepes,
az szóbeli vizsgán javíthat.
Ennek célja annak eldöntése, hogy
jogos-e az igénye jobb osztályzatra vagy éppen ellenkezőleg.
Ne felejtsék el, hogy minden félévben egy tárgyból külön díj
fizetése nélkül, de kérvénnyel lehet javítani.
Ezzel a vizsgaidőszak végén érdemes próbálkozni.
Mindenféle eredmény előbb-utóbb bekerül ebbe az
állandóan ideiglenes EXCEL táblázatba.
Az irodalmat olyan sorrendben adom meg,
amely jelzi a könyvek fontosságát
a jelen előadás hallgatóinak szempontjából.
Kérem, hogy amennyiben föl nem sorolt könyvet
vagy példatárat használnának, előtte szóljanak nekem.
(Van, amelyik árt.)
Minden iromány minden hibája érdekel, nemcsak a sajátoméi;
szóljanak, ha bármi gyanúsat találnak.
Kósa A.:
Kezdeti lépések a felsőbb matematikában.
1. Differenciálszámítás, LSI Budapest, 2002.
A könyvben (560.-589. oldal) szereplő elméleti anyag
a miénknél sokkal kevesebb,
ha valaki a félév elején elolvassa,
sokkal könnyebben fogja az előadást követni, mint enélkül.
(Nemcsak a differenciálegyenletekről szóló rész tanulságos!)
Izsák J., Juhász-Nagy P., Varga Z.:
Bevezetés a biomatematikába,
Tankönyvkiadó, Budapest, 1981., 1982.
A könyv IX. fejezetében szereplő elméleti anyag
a miénknek valódi részhalmaza,
tehát teljes egészében tudni kell.
A feldolgozás módja nagyon közel áll ahhoz, amit az előadásokon követünk.
Sok biológiai alkalmazást is tartalmaz.
Babcsányi I., Csank L., Nagy A., Szép G., Zibolen E.:
Matematikai feladatgyűjtemény III., BME TTK, Műegyetemi Kiadó,
Budapest, 1997.
A 25. és a 27-30. fejezet több, mint elegendő
feladatot tartalmaz, elméletit, szövegest, és összefoglalja
a definíciókat és a tételeket is.
A szétválasztható változójú egyenletekre
vonatkozó rész elméletét nem ajánlom,
az egzakt egyenleteket másképp tárgyalja.
Monostory I. (szerk.): Matematika példatár VIII.
Differenciálegyenletek,
BME GMK, Tankönyvkiadó, Budapest, 1986.
Ez is több, mint elegendő feladatot tartalmaz,
elméletit és szövegest is, eredményekkel, és megoldásokkal,
de kevesebb diszkusszióval, mint amennyit én szeretek.
Ponomarjov, K. K.:
Differenciálegyenletek felállítása és megoldása (Gyakorlati feladatok),
Tankönyvkiadó, Budapest, 1969.
Arra tanítja meg az olvasót, hogyan kell
felírni egy differenciálegyenletet fizikai, kémiai
biológiai ismereteink alapján.
Az elméletet nem ajánlatos innen tanulni.
Szóljanak, ha valami nem működik,
illetve, ha találnak valami közérdekűt.
Pfeil Tamás: Matematika az ELTE TTK biológus hallgatói számára.
A differenciálegyenletek a végén jönnek.
Hatvani László, Krisztin Tibor, Makay Géza:
Dinamikus modellek a közgazdaságban, Polygon, Szeged, 2001.
Tartalomjegyzék.
Innen sok példát fogok venni.
Tallos Péter:
Dinamikai rendszerek alapjai,
Aula, Budapest, 1999. Ezt tudja a konkurrencia :).
Az MIT differenciálegyenletek órája videofelvételről.
Kicsit más stílusú, de hasznos kiegészítő.
Szili Lászlótól:
A görög ábécé. Nem árt.
Itt megadok olyan munkákat,
amelyeket korábbi hallgatók készítettek,
és tanulás közben jól használhatók, vagy (még) érdekesek (is).
Várom az aktuális hallgatók hozzájárulását!
Tartományok vizsgálata egzakt differenciálegyenleteknél,
Várnai Anikótól, DERIVE felhasználásával.
ZIP alakban,
program és példa.
A differenciálegyenletek elméletében szerepet játszó néhány matematikusról:
Matematikatörténeti írások.
Tóth János fogadó órája
Kedden 8 és 10 óra között
(vagy - külön megbeszélés alapján - akármikor).
Helyszín: a 311-es szoba. (H épület).
Levelekre igyekszem gyorsan válaszolni.
Ha a gyakorlatvezetővel külön társalogni akarnak,
azt velük beszéljék meg.
A Differenciálegyenletek műszaki és közgazdasági alkalmazásai című tantárgy előadója
Vissza a magyar nyelvű
változat elejére