Tömegkiszolgálás -- 2021 tavasz


A tárgy kódja: BMEVISZMA05
Előadás kurzuskód: 1
A tárgy hivatalos adatlapja: VISZMA05
Kiméret: heti 3x45 perc előadás
Órarendi idő: hétfő 14:15-17:00
Előadó: Tóth Imre Péter.

JEGYBEÍRÁS: Páran jelezték, hogy sürgősen kéne nekik a jegy. Ezért május 28-áig MINDENKINEK beírom a jegyét a Neptunba. Aki ezt követően adja be a bónusz HF-et, vagy jogosan reklamálja a pótpótZH-ját, annak örömest javítom a jegyét a Neptunban is.

Legutolsó anyagrész és BÓNUSZ HF: Elkészült az idei utolsó jegyzet: G/G/1 modell. Ehhez kapcsolódik egy (nehéz) bónusz házi feladat +10 pontért: a "konzultáció csoportosan érkező és tévedésből jött hallgatókkal" című feladat a Moodle-ben. Ez megegyezik a gyakorló feladatsor egyik feladatával (aminek a sorszáma időnként változik, de jelenleg az utolsó.) Ezzel JAVÍTANI lehet, de a kötelező HF-ekből megszerzendő 24 pontot NEM váltja ki. A feladathoz nem adok minta-megoldást de azért egy kicsit segítek.. A megoldásokat papírra írva és szkennelve kérem a Moodle-be feltölteni. Csak szépen és áttekinthetően leírt, a jelöléseket helyesen használó megoldást fogadok el. Szigorú leszek. A határidő 2021.06.11 (péntek).
Változás: Belegondoltam, és a feladatot túl nehéznek ítéltem. Ezért adok hozzá RÁVEZETŐ FELADATOKAT: a gyakorló feladatsorban előtte lévő 6 feladat (de különösen az utolsó 3) megoldása sokat segít.

pótpótZH-reklamálás: aki reklamálni vagy kérdezni szeretne, kérem, írjon! Ha bárki kéri, szívesen adok meg időpontot szóbeli reklamációra.

A pótZH pontozásáról: A pótZH utolsó feladata nehéznek bizonyult. Csak nagyon kevesen tudták elkezdeni, és ők sem tudták végigszámolni. Ezért az eredményeket újraszámoltam az utolsó feladat figyelmen kívül hagyásával (vagyis az első négy feladat pointszámát 5/4-del szorozva). A "korrigált pontszám", ami a Moodle-be is bekerült, ennek és a normál pontszámnak a maximuma.

EREDMÉNYEK: A Moodle-ben (remélhetőleg) mindenki látja az összes eredményét és a jegyét is. (Hibák persze lehetnek. Aki talál, kérem, szóljon!)
Ezen felül a ZH, pótZH és pótpótZH eredmények feladatonkénti bontásban megnézhetők itt. A táblázat első oszlopában szereplő "ID" egy (általam véletlenül generált) egyedi azonosító, amit mindenki megtalál a Moodle eredménylistáján is, így a saját eredményeit beazonosíthatja. (A többiekét remélhetőleg nem.)

A pótpótZH
2021.05.26-án, szerdán lesz 10:00-tól, UGYANÚGY, mint a ZH és a pótZH.
FIGYELEM! A tényleges időpont megegyezik a Neptun-ban hirdetettel, és NEM azonos a VIK honlapján található ZH-beosztásban lévő (hibás) időponttal.
Részvételi szabályok: Bárki írhat, DE JELENTKEZNI KELL A NEPTUNBAN. Beadni nem kötelező. Aki beadja, az RONTHAT IS, de ezzel NEM LEHET MEGBUKNI: aki egy sikeres ZH vagy pótZH után sikertelen pótpótZH-t ír, annak 16 pontot könyvelek el.

ZH, pótZH, pótpótZH feladatsor és megoldások:
Ez volt a ZH feladatsor,és itt vannak a megoldások pontozási útmutatóval. A kijavított ZH-k a Moodle-ben megnézhetők.
Ez volt a pótZH feladatsor,és itt vannak a megoldások pontozási útmutatóval. A kijavított pótZH-k a Moodle-ben megnézhetők. A pontokat ehhez képest újraszámoltam - lásd fentebb.
Ez volt a pótpótZH feladatsor,és itt vannak a megoldások pontozási útmutatóval. A kijavított pótpótZH-k a Moodle-ben megnézhetők.

Az utolsó HF-ekről:
Vannak feladatok a ZH utáni anyagrészhez a gyakorló feladatsorban. Az új feladatok egy részéhez megoldások is vannak.
Az utolsó beadandó HF felkerült a Moodle-be (és lényegében megegyezik a 8.5-ös gyakorló feladattal).

MINDEN TUDNIVALÓ A ZH-RÓL
kicsit lentebb

Ígértem videókat gyakorló feladatok megoldásáról. Ebből sajna már a ZH-ig nem lesz semmi - nagyon sajnálom, és bocsánat.

GYAKORLÓ FELADATOK
A tárgyhoz tartozik egy gyakorló feladatsor elég sok feladattal, nagyrészt megoldásokkal együtt. Ezt azért érdemes oldogatni, mert Mindenkit kérek, hogy először próbálja maga megoldani a feladatokat, és csak azután nézze meg a megoldást.
Jó tudni: A gyakorló feladatok megoldásai helyenként hivatkoznak az előadás-jegyzetekre, éspedig az itteni lista szerinti sorszámmal.
A gyakorló feladatsor még változni fog (remélhetőleg fejlődik).

HÁZI FELADATOK
A HF-ek online kitöltendő kvízek: a válasz minden kérdésre egy szám, és csak a helyes válaszra jár pont. Cserébe akárhányszor lehet próbálkozni (más-más adatokkal).
Itt is szólok, hogy minden HF megtalálható a gyakorló feladatsorban, mégpedig megoldással együtt.
A HF-ek megoldásához a VIK Moodle szerverére kell belépni, és ott megkeresni a megfelelő tantárgyat. Elvileg mindenkinek van hozzáférése: ha valakinek mégsincs, szóljon!
Minden házi faladathoz van egy beadási határidő. A feladatok a határidő után is beadhatók vagy javíthatók a szorgalmi időszak utolsó napjáig. Az így utólag beadott feladatokért ugyanúgy jár a teljes pontszám, mint a határidőre beadott feladatokért, semmiféle retorzió nincs.
(Megjegyzés: ennek az az értelme, hogy 1.) Mindenki belátása szerint oszthatja be az idejét, egészen a félév végéig. 2.) Mégis van egy irányadó határidő, hogy milyen ütemben javaslom haladni. 3.) Ki van pipálva a TVSZ-beli szabály, miszerint a házi feladatokhoz pótlási lehetőséget kell biztosítani. 4.) Mivel a javítás automatikus, a késve beadott feladatok számomra semmiféle többlet munkát nem jelentenek.)

Pontszámok és határidők az egyes feladatokhoz:
címpontszámhatáridőpótlási határidő
Matricák a csokiban2bármimájus 14.
Mari néni befolyásolható6március 8.május 14.
Sor a fagyis bácsinál6március 8.május 14.
Maratoni szóbeli2március 22.május 14.
egyszerű generátorfüggvény2március 22.május 14.
Józsi bácsi kamrája4március 29.május 14.
Vilma néni orvoshoz érkezik4április 5.május 14.
ZH-pontszám-diktálás4április 12.május 14.
Sajtóhubák3április 26.május 14.
Hibás kérések kiszolgálóhoz2április 26.május 14.
Radioaktív sugárzás detektor3április 26.május 14.
Egyszerű jelfeldolgozó2május 3.május 14.
Mérnök Mari gyermeke3május 3.május 14.
Villanykörték a lépcsőházban3május 3.május 14.
M/M/1/N sor (veszteséges kiszolgálás)2május 3.május 14.
M/M/1 sor2május 3.május 14.
Konzultáció tévedésből jött hallgatókkal10május 14.május 21.
BÓNUSZ: konzultáció csoportosan érkező és tévedésből jött hallgatókkal10június 11.-


ONLINE KONZULTÁCIÓ
(videókonferencia) minden hétfőn 16:30-tól: A csatlakozáshoz a "Microsoft Teams" beüzemelése után ide kell kattintani.
A konzultáció nyilvános: bárki csatlakozhat, aki Teams-re regisztrál - nem kell sem a kurzushoz tartozó Teams csoport tagjának lenni, sem BME-snek lenni. Ez addig lesz így, amíg nincs belőle gond.

A konzultációkon bármiről lehet kérdezni, nem csak az aktuális heti anyagról.

Ha valaki más időpontban és/vagy szűkebb körben és/vagy tematikusan szeretne konzultálni, szóljon bátran, és egyeztetünk időpontot.

ELŐADÁS-JEGYZETEK a feldolgozás javasolt sorrendjében.
Az alábbi számozás kissé esetleges (és semmiképpen sem tükrözi, hogy melyik rész milyen hosszú), viszont a gyakorló feladatok megoldásai helyenként az itteni sorszámmal hivatkoznak a jegyzetekre. LEBONYOLÍTÁS
A kurzus távoktatásban zajlik. Azon belül is aszinkron módon: az előadásokat felvételről kell megnézni, az időbeosztás szabad. Az előadóval heti rendszerességű online konzultációkon lehet találkozni, az órarendi előadás-időpont utolsó 30 percében, vagyis hétfőnként 16:30-17:00 között.

Sajnálom, hogy nem tarthatok élőben órát. Ez az anyag érdekes! Kérem, minél többen nézzetek be egy-egy konzultációra, hogy legalább ennyi kontakt legyen. Lécci, tegeződjünk! Kitartást, és JÓ MUNKÁT!

KÖVETELMÉNYEK
A távoktatásra való tekintettel a követelmények eltérnek a tárgylapon megadottól:
Kapcsolattartás
A kurzushoz tartozik egy "Microsoft Teams" csoport, a neve "Tömegkiszolgálás - VISZMA05HU - 2021 tavasz". Ennek tagja elvileg mindenki, aki a kurzusra regisztrálva van ÉS rendelezik BME-n regisztrált "Office 365-ös email cím"-mel, avagy hétköznapi nevén "@edu.bme.hu"-s címmel. (Ez február 8-án 1 kivétellel mindenkire érvényes.) A használatáról a legszükségesebbeket leírja a VIK tájékoztatója. A csoportba való belépés, illetve a csoport aktivitásának követése NEM KÖTELEZŐ. Minden anyagot elérhetővé fogok tenni szabadon hozzáférhető (vagyis mindenki számára elérhető) módon.

A kurzushoz tartozó online konzultációk a "Microsoft teams" rendszeren zajlanak. Ezért a részvételhez szükséges a "Microsoft teams" használata, ill. ehhez a megfelelő regisztráció (de a csoport-tagság nem).

Az oktatással kapcsolatos - nekem, vagy másnak szóló - minden olyan észrevételt, ami nem személyes jellegű, meg lehet írni a "Tömegkiszolgálás - VISZMA05HU" csoporthoz tartozó csatornán.

A nyilvánosságra nem tartozó üzeneteket a mogy@math.bme.hu email-címre kérem.
Fontos kérés: Minden, a tárggyal kapcsolatos email "subject" mezője kezdődjön azzal, hogy "TOKI".

Ha a hálózat leállt alattam, még mindig lehet, hogy elérhető vagyok telefonon: +36-20-5372256

Miden hivatalos kommunikáció továbbra is a tantárgyi weblapon, emailen és Neptun üzenetek formájában történik.

PRÓBA ZH
mindenki próbálja, ki a VIK Moodle-ben, hogy hogy lesz a ZH!


A ZH-ról
A ZH anyaga a teljes félév anyaga, az "A sorhossz határeloszlása állandó érkezés esetén (egy diszkrét idejű sorhossz-modell)" című jegyzettel és videóval bezárólag. A ZH 5 darab kifejtendő számolási feladatokból áll: íme egy minta ZH feladatsor.

A ZH-t sajnos távolléti formában írjuk. A feladatokat papíron kérem megoldani és scannelve (vagy fényképezve) kérem pdf-ben feltölteni a Moodle-be.

Mindenkit NAGYON KÉREK, hogy LEGKÉSŐBB HÉTFŐ DÉLUTÁNIG (2021.05.03) olvassa el FIGYELMESEN a részletes tudnivalókat itt: RÉSZLETES ZH-TUDNIVALÓK.

Még egyszer szólok: BŐVEN vannak tudnivalók, nézzétek meg idejében!

AZ ANYAGRÓL
A tárgy anyaga kb 60%-ban tiszta matematika (azon belül is valószínűségszámítás), 40%-ban pedig ennek alkalmazása sorbanállási problémákra. A lenti részletes tematikában ezek élesen elkülönülnek.

A tárgyhoz van egy hivatalos tankönyv. Az előadások során ezt a tankönyvet nagy vonalakban követem, de nem pontosan: elsősorban a matematikai fejezetek felépítése és jelölése más.

Ellenben az előadások nagyon pontosan követik a hozzájuk (többnyire kézzel) írt előadás-jegyzeteket. Elsősorban ezt ajánlom mindenkinek. A lenti részletes tematikában pontosan látszik, hogy melyik témához melyik jegyzet és melyik előadás-videó tartozik.

Az előadás-videókról
Az előadás-videók minősége nagyon hullámzó, amiért elnézést kérek. A többségüket az elmúlt két félév során vettem fel a "Tömegkiszolgálás" ill. a "Felsőbb Matematika Villamosmérnököknek - Sztochasztika" tárgyhoz, eléggé összevissza sorrendben. Közben több különböző technikát, eszközt és beállítást kipróbáltam, és (mint látszik,) nem mindegyik vált be. Szerencsére a táblára írt szöveg nagyon jó közelítéssel megegyezik az előadás-jegyzettel!


HIBALISTA
A jegyzetekben és az előadás-videókban természetesen vannak/voltak hibák. Ezekért elnézést kérek, illetve hálás vagyok, ha valaki jelzi. A jegyzetben a hibákat tudom javítani, de a videókban egyelőre nem: ezeket csak itt jelzem. Íme az eddig kiderült hibák: JAVASOLT IDŐBEOSZTÁS:
Nagyon kérem, hogy senki ne hagyja az utolsó pillanatra az előadások megnézését/feldolgozását (attól még, hogy nem élőben vannak).
hanyadik hételőadástéma
0. hétFOLYAMATOSANVal.szám alapok ismétlése annak, akinek kell (kb. mindenki): valószínűség, függetlenség, feltételes valószínűség, diszkrét valószínűségi változók, várható érték, szórás. Folytonos valószínűségi változók és várható értékük. Nevezetes eloszlások. Teljes valószínűség és teljes várható érték tétel. Nagy számok törvénye.
1. hét2021.02.08Diszkrét idejű Markov láncok 1. fele: átmenetmátrix, állapotok osztályozása, időfejlődés, stacionárius eloszlások
2. hét2020.02.15Diszkrét idejű Markov láncok 2. fele: hosszú távú viselkedés, stabilitás, ergodicitás.
3. hét2020.02.22Generátorfüggvény-módszer
4. hét2020.03.01Diszkrét idejű sorbanállás 1: sorhossz időfejlődése, késleltetés, Little formula
5. hét2020.03.08Diszkrét idejű sorbanállás 2: csomagkoncentrátorok.
6. hét2020.03.15Diszkrét idejű sorbanállás 3: várakozási idők evolúciója. (Fél heti anyag,a nemzeti ünnepre való tekintettel.)
7. hét2020.03.22Diszkrét idejű sorbanállás 4: bináris-bináris modell.
8. hét2020.03.29Diszkrét idejű sorbanállás 5: csomagküldés zajos csatornán.
------2020.04.05Tavaszi szünet: lehet előre tanulni.
9. hét2020.04.12Poisson folyamat, Laplace transzformáció.
10. hét2020.04.19Folytonos idejű Markov láncok.
11. hét2020.04.26Folytonos idejű sorbanállási modellek 1: M/M, M/G
12. hét2020.05.03Folytonos idejű sorbanállási modellek 2: G/M, G/G
13. hét2020.05.10Bónusz tananyag a ZH után.

Témák, előadások
Az alábbi tematika majdnem teljes, de lesz még egy vagy két bónusz témakör. Lesznek videók gyakorló feladatok megoldásáról Ebből sajna a ZH-ig már nem lesz semmi - sajnálom, és bocsánat.